Repræsentanterne for medlemslandene i EU-parlamentet er i gang med at udarbejde nye regler om suspension af visumfrihed for tredjelande.
Den nye lovgivning vil påvirke 61 lande uden for EU, herunder Storbritannien (UK), hvis borgere kan rejse til Schengen-zonen uden visum.
Statsborgere fra disse visumfrie lande kan opholde sig i Schengen-zonen i 90 dage i løbet af en 180-dages periode.
“Denne nye lov vil, når den er vedtaget, styrke EU’s værktøjskasse til at imødegå situationer, hvor visumfrie rejser misbruges eller modarbejder EU’s interesser,” lyder det i erklæringen fra Det Europæiske Råd.
Aftaleudkastet, der blev underskrevet den 13. marts 2024, vil gøre det muligt for Det Europæiske Råd at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Begge parter skal nå til enighed om at udarbejde det endelige juridiske dokument, der opdaterer reglerne for suspension af visumfrihed for tredjelande.
Nye grunde til at suspendere visumfri rejse
De opdaterede regler vil udvide EU’s muligheder for at håndtere misbrug af visumfri rejser i EU.
Den tilføjede nye grunde til, at EU kan suspendere visumfri rejse for et tredjeland. Disse omfatter
Uensartede politikker for visumfrihed
Den første er, når et visumfrit land ikke længere er i overensstemmelse med EU’s politik for visumfrihed.
Et eksempel er øgede ankomster til EU, især når tredjelandet ligger tæt på EU.
Statsborgerskabsordninger for investorer
En anden tilføjelse til mulige årsager til suspension af visumfriheden er, når tredjelandet opererer med en investorborgerskabsordning.
Investor Citizenship Scheme tilbyder statsborgerskab/ophold for investering uden at kræve en ægte forbindelse til landet.
Udenlandske investorer får ofte tildelt statsborgerskab med få eller ingen baggrundstjek.
På den måde får de et pas fra det pågældende tredjeland, som giver visumfri adgang til Schengen-zonen.
EU har ofte kritiseret sådanne ordninger, ikke kun dem, der drives af tredjelande, men også af EU’s medlemslande.
Statsborgerskabsordninger for investorer kan fungere som en bagdør for kriminelle og korrupte personer i Europa.
Mangel på love og procedurer for dokumentsikkerhed
Den tredje er hybride trusler og mangler i love eller procedurer for dokumentsikkerhed.
Lovgivning om dokumentsikkerhed henviser til lovgivning, der er skabt for at beskytte følsomme eller fortrolige oplysninger i dokumenter.
Disse love forhindrer uautoriseret adgang, brug, offentliggørelse eller ødelæggelse af sådanne oplysninger.
Pludselig nedgang i EU’s relationer
Medlemslandenes repræsentanter besluttede også at tilføje en suspension af visumfriheden i tilfælde af en “betydelig og brat” nedgang i EU’s forbindelser med tredjelandet.
Det er især vigtigt for spørgsmål, der vedrører “menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder”.
Eksisterende grunde til suspension af visumfri rejse
I øjeblikket har EU’s regering allerede fastsat følgende grunde til at suspendere visumfri rejse for andre lande.
- Der har været en betydelig stigning i antallet af ikke-EU-borgere, som er blevet nægtet indrejse, eller som opholder sig for længe i Schengen-området.
- Antallet af grundløse asylansøgninger fra borgere i et tredjeland med en lav anerkendelsesprocent er steget markant.
- Landet samarbejder ikke med EU om tilbagetagelse eller accept af personer, der er blevet bedt om at forlade EU’s territorium. Det kan være på grund af en risiko eller overhængende trussel mod den offentlige orden eller den interne sikkerhed, f.eks. flere kriminelle handlinger.
- Landet levede ikke op til visumliberaliseringens benchmarks for at opnå visumfri status. Dette er blevet præciseret i den nye forordning.
Tærskel for visumfri suspension og varighed
Det Europæiske Råd beskrev også de tærskler eller benchmarks, der udløser suspension af visumfri rejse.
EU’s medlemslande har sat grænsen ved 30 procent i stedet for de foreslåede 50 procent.
Det gælder stigninger i sager om afvisning og overstaying, ubegrundede asylansøgninger og alvorlige forbrydelser.
På den anden side er benchmark for at afgøre, om en asylanerkendelsesrate anses for at være lav, sat til 20 procent i stedet for de foreslåede fire procent.
Referenceperioden for identifikation af omstændigheder, der kan føre til suspension af visumfriheden, er blevet opdateret til mindst to måneder.
Det vil gøre det muligt at tage hensyn til længere perioder, såsom årlige tendenser, i stedet for blot pludselige ændringer i de relevante omstændigheder.
Perioden for midlertidig suspension af visumfritagelse er blevet forlænget fra 9 til 12 måneder. EU har også mulighed for at forlænge aftalen med yderligere 24 måneder.
Under den nuværende regel er varigheden af midlertidig visumfri rejse suspension kun i 18 måneder.
I løbet af suspensionsperioden vil Europa-Kommissionen indlede drøftelser med tredjelandet for at løse de problemer, der forårsagede suspensionen.
“Hvis der ikke findes en løsning på situationen, kan EU beslutte at ophæve visumfriheden permanent,” står der i udtalelsen.
EU vil forbedre grænsesikkerheden
En opdatering af de nuværende love om suspension af visumfrihed for tredjelande har til formål at bekæmpe “betydelige migrations- og sikkerhedsudfordringer”.
For eksempel kan for lang opholdstid og ubegrundede asylansøgninger føre til irregulær migration.
EU er klar til at implementere flere løsninger og sikkerhedsforanstaltninger for at forbedre sikkerheden ved sine grænser.
Det nye automatiserede biometriske grænsesystem, Entry/Exit System (EES), vil være operationelt i oktober 2024.
Rejsende uden visum og visumholdere med kort ophold, der besøger EU’s Schengen-zone, skal registrere fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
Ind- og udrejsesystemet vil registrere ind- og udrejse og afvisninger samt afsløre personer, der bliver for længe i landet, og personer, der bruger falske dokumenter.
Før man rejser til Schengen-zonen, skal visumfrie rejsende også have et European Travel Information and Authorization System (ETIAS).
ETIAS, der fungerer på samme måde som Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (UK ETA), forventes lanceret i midten af 2025.
Storbritannien og EU har også for nylig underskrevet en samarbejdsaftale om at bekæmpe illegal migration i regionen.