Rejsende på vej til Europa må indstille sig på forsinkelser i lufthavne og ved grænseovergange i mindst et år.
Det bliver den nye standard, når Den Europæiske Unions (EU’s) Entry/Exit System (EES) træder i kraft.
EU vil lancere det den 6. oktober 2024, så rejsende har mindre end 100 dage til at forberede sig på ændringen.
Andrea Godfrey, leder af Regent Travel, sagde til The Telegraph, at de “nøjagtige detaljer” i EES-systemet “stadig er ret uklare”.
Det har skabt frustration blandt de rejsende og givet anledning til bekymring for, hvordan det vil påvirke turisme og forretningsrejser.
Det britiske Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) forventes at udsende en opdatering “indtil senere på sommeren”.
Men siden ind- og udrejsesystemet blev annonceret, er rejse- og transportbranchen kun blevet informeret om at forvente forsinkelser.
“Vi har fået at vide, at vi kan forvente forsinkelser og køer i lufthavnene i op til et år,” siger Godfrey.
Hun tilføjede: “De første dage med disse ordninger vil sandsynligvis være kaotiske og langsomme.”
Discover Ferries, brancheorganisationen for passagerfærger, udtrykte også bekymring over “den manglende klarhed” om EES-systemet.
Denne uklarhed kan skabe forvirring, unødvendige køer ved grænsen og forsinkede rejser.
“Det kan have en negativ indvirkning på operatører, havne og kundernes rejseoplevelse,” siger en talsmand for Discover Ferries.
Hvad er EES-systemet?
EES-systemet registrerer automatisk rejsendes ind- og udrejse af EU ved hjælp af fingeraftryks- og ansigtsscanninger.
Det vil erstatte den nuværende metode med manuel stempling af pas, som er langsommere og mindre effektiv.
Indehavere af visum til kortvarigt ophold og statsborgere, der er fritaget for visum, skal afgive fingeraftryk og ansigtsscanning til en EU-grænsebetjent for at blive registreret i ind- og udrejsesystemet.
Systemet vil gemme de rejsendes biometriske data i tre år og opdatere dem, hver gang de besøger Schengen-zonen.
Hvis de vender tilbage til EU efter tre år, eller efter at deres data er udløbet, skal de registrere deres biometriske data igen over for en grænsebetjent.
Ved at automatisere processen vil ind- og udrejsesystemet forbedre sikkerheden, reducere risikoen for overskridelse af opholdstiden og øge den generelle effektivitet af grænsekontrollen.
Systemet var oprindeligt planlagt til udrulning i 2022, men implementeringen er blevet udskudt flere gange.
Det har vist sig at være kompliceret at integrere det nye EES-system med den eksisterende infrastruktur i de 27 EU-medlemsstater.
Forventede rejseforsinkelser på grund af EES
EES-systemet har vakt bekymring i Storbritannien (UK), som deler flere vigtige grænseovergange med EU.
På grund af EES har rejse- og transportmyndighederne advaret rejsende om længere ventetider ved grænserne mellem Storbritannien og EU.
Det skyldes primært, at hver rejsende skal registrere biometriske data ved grænsen for første gang.
Rejsende er dog blevet advaret om, at de stadig kan opleve længere ventetider efter den første registrering.
Forsinkelserne forventes at blive værre i spidsbelastningsperioder og højsæsoner, hvor lufthavne og grænseovergange allerede er under stort pres.
Mange sætter også spørgsmålstegn ved EES-systemets pålidelighed efter de seneste nedbrud af elektroniske porte (eGate) i Storbritannien.
Lord Cameron, den britiske udenrigsminister, udtrykte bekymring for, at “teknologien stadig skal testes og forbedres.”
Hvis EES-systemet svigter, skal grænsebetjentene manuelt behandle rejsende, der kommer ind og forlader EU.
Han var især bekymret for havnen i Dover og St. Pancras Station, som kunne blive endnu mere overbelastet.
Storbritanniens havn i Dover og St. Pancras klar til EES
Dover Havn har oprettet separate baner med EES-kiosker til buspassagerer og tablets til biler for at strømline EES-processen.
Der er indsat ekstra personale til at hjælpe med at håndtere den øgede arbejdsbyrde.
Eurostar har forsikret passagererne om, at der vil være nok EES-kiosker til, at de rejsende kan undgå forsinkelser.
De har også forberedt et område, hvor de kan tage imod lange køer i spidsbelastningsperioder, hvis det er nødvendigt.
EU er også i gang med at udvikle en mobilapp, som kan hjælpe med at fremskynde EES-registreringen ved at indsamle personlige data på forhånd.
Men mange kilder har bekræftet, at den ikke vil være klar til EES-systemets lancering i oktober.
Den britiske regering sagde også, at den vil have en seks måneders soft-launch-periode til at teste og ændre det nye system.
Rejser og økonomiske konsekvenser
Forsinkelserne er ubelejlige for de rejsende og har større økonomiske konsekvenser.
Turisme er en vigtig industri for mange EU-lande, og lange forsinkelser kan afskrække besøgende og skade turistøkonomien.
En nylig undersøgelse fra den britiske regering viste, at en ud af syv briter var mindre tilbøjelige til at besøge EU på grund af EES-systemet.
Forretningsrejsende, der er afhængige af effektiv og rettidig rejse, vil måske også søge alternative destinationer eller holde flere virtuelle møder.
Indtil videre kan rejsende kun justere deres rejsetider for at tage højde for de mulige forsinkelser ved grænsen.
På grund af EES-registreringen vil dette være afgørende under deres første rejse til en af de 29 EU-medlemsstater.
Nogle råder dog rejsende til at besøge Schengen-zonen, når EES-systemerne har haft tid til at falde på plads.
Andre foreslår også, at man venter med at bestille rejser, indtil EU’s system for rejsetilladelser, ETIAS, bliver lanceret.
Opfordrer til udsættelse
Midt i de løbende forsinkelser har der været opfordringer til EU om at udskyde implementeringen af EES-systemet yderligere.
Franske embedsmænd og britiske udvalg har opfordret EU til at overveje konsekvenserne for de rejsende. Begge har bedt om at udskyde lanceringen af systemet, indtil alle tekniske problemer er løst.
På trods af udfordringerne og opfordringerne til at udskyde EES-udrulningen er embedsmændene fortsat optimistiske med hensyn til de langsigtede fordele ved det nye system.
Når EES-systemet er implementeret, forventes det at øge grænsesikkerheden og reducere ventetiden betydeligt.
EU er nu forpligtet til at sikre, at systemet er operationelt inden den nye deadline. Alligevel mener mange, at der stadig er mulighed for yderligere forsinkelser.