Kanaltunneloperatøren Getlink på vej mod EES-udrulning senere på året

| april 15, 2024
Billede fra Getlink via Kent Online

Getlink, som administrerer Kanaltunnelen, har afsluttet opførelsen af et nyt Entry/Exit System (EES) ved sin franske terminal i Coquelles.

Infrastrukturen er et nyt tagdækket drive-through “pre-registreringsområde”, hvor passagerer kan indsende pas og biometriske data.

“Med sine 7.000 kvadratmeter kan det rumme op til 60 personbiler på samme tid,” siger firmaet ifølge The Local.

Drive-through-faciliteten vil blive brugt af chauffører fra lande uden for EU, der bruger LeShuttle-tjenesten til at rejse til Storbritannien.

EES er EU’s nye automatiserede grænsekontrolsystem, der bruger biometriske data til at registrere rejsendes ind- og udrejse.

Det vil påvirke alle rejsende fra lande uden for EU, herunder personer med visum til kortvarige ophold og statsborgere, der er fritaget for visum, som f.eks. britiske statsborgere.

I stedet for at stemple pas ved grænsen, vil EES registrere biometriske data som fingeraftryk og ansigtsscanninger.

Hver drive-through-bås vil have “to statiske kiosker, der er nødvendige for at gennemføre de nødvendige biometriske kontroller.”

Kioskerne blev leveret af det franske firma IN Groupe og er specielt designet til bilpassagerer.

Alligevel vil passagererne stadig skulle stige ud af deres biler for at registrere deres biometri.

Getlink bekræfter, at de første kiosker nu er på plads. Resten vil være installeret i begyndelsen af maj 2024.

Ifølge den franske luftfartssammenslutning, L’Union des Aéroports Français (UAF), vil Det Europæiske Råd lancere EES i november 2024.

Ifølge EU-lovgivningen skal rejsende registrere ansigts- og fingeraftryksdata foran en grænsebetjent, første gang de rejser ind i Schengen-zonen.

Ved fremtidige besøg kan rejsende bruge fingeraftryk eller ansigtsbiometri til at bekræfte deres tilladelse og registrere deres ind- og udrejse.

Rejsendes data vil blive i EES i tre år, eller indtil deres pas udløber. Den opdateres, hver gang de rejser ind i Schengen-zonen.

Hvis de rejser ind i EU igen, efter at deres data er udløbet, skal de igen registrere sig hos en grænsebetjent.

Ifølge Getlink byggede de også “en særlig facilitet” med “panoramaudsigt over forregistreringszonen og parkeringsbåsene.”

Dette vil sammen med CCTV hjælpe med at lette grænsekontrollen, der udføres af det franske grænsepoliti eller Police Aux Frontières (PAF).

Tilpasningen af grænseovergangens infrastruktur ved Folkestone på den britiske side af tunnelen er i gang indtil sommer. Kioskerne vil blive installeret på den britiske side fra juli 2024.

I alt vil der blive installeret 224 kiosker på både den franske og britiske side af Kanaltunnelen.

Getlink har tidligere fortalt det britiske European Scrutiny Committee, at de har investeret 80 millioner euro i at forberede deres terminaler i Coquelles og Folkestone til EES.

Det europæiske offentlige selskab forudså, at EES ville tilføje fem til syv minutter til passagerernes samlede rejsetid.

Som Connexion har registreret, er Getlink nu sikker på at kunne levere den mest konkurrencedygtige overfartstid med ny infrastruktur og kiosker.

Virksomheden brugte kunstig intelligens til at udføre detaljerede trafikflowanalyser under de nye systemer.

Flere grupper opfordrer EU til at udskyde lanceringen af EES

Flere andre havne og større lufthavne er også ved at installere kiosker og andet udstyr for at fremskynde indsamlingen af EES-data.

Nice Lufthavns kiosker er angiveligt klar. Havnen i Calais er også i gang med at installere sit udstyr, men forventer at være klar til tiden.

På den anden side vil de parisiske lufthavne først kunne påbegynde byggearbejdet efter OL.

De Olympiske og Paralympiske Lege 2024 er planlagt i Frankrig fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september 2024.

Det sker på trods af, at EU kræver, at medlemslandene indfører systemerne inden udgangen af juli.

Derfor har UAF forhandlet med EU om at udskyde lanceringen af EES endnu en gang.

Flere andre britiske rejse- og transportembedsmænd havde også udtrykt bekymring over de potentielle lange forsinkelser på grund af EES.

Forsinkelserne forventes at blive værre ved grænserne mellem Frankrig og Storbritannien på grund af den store trafikmængde og ved grænser med “sidestillede kontroller”.

De sidestillede kontroller betyder, at fransk grænsekontrol udføres på britisk jord.

Havnen i Dover havde f.eks. advaret European Scrutiny Committee om 14 timers forsinkelser på grund af EES.

Eurostar kan blive nødt til at begrænse antallet af passagerer på togstationen St Pancras i London for at undgå forsinkelser og lange køer.

EU’s nye EES-app er i øjeblikket under udvikling og kan være med til at fremskynde grænsekontrollen. Nogle siger dog, at den måske ikke er klar til lanceringen senere på året.

UAF sagde, at det måske heller ikke var særlig nyttigt, da det ikke kan tage billeder, og rejsende ikke kan uploade fingeraftryk.

Det vil også være frivilligt for EU’s medlemslande at bruge EES-appen. Frankrig har endnu ikke meddelt, om de vil bruge appen.