Flyselskaber advarer om, at nye EES-kontroller kan få rejsende til at strande på flyene

| oktober 31, 2024
Flyselskaber advarer om, at nye EES-kontroller kan få rejsende til at strande på flyene
Billedet er venligst udlånt af Chris Brignola via Unsplash.

Flyselskaber og rejseselskaber advarer rejsende om, at Den Europæiske Unions (EU’s) Entry/Exit System (EES) snart kan forårsage betydelige forsinkelser.

Det nye automatiserede grænsekontrolsystem er designet til at spore rejsende ind og ud af EU ved hjælp af biometriske data.

Under det nye system skal borgere og indbyggere uden for EU, herunder britiske statsborgere, registrere fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.

EU planlægger dog i øjeblikket en gradvis lancering af EES i 2025. Der er dog endnu ikke fastsat en præcis dato.

På trods af dette er flyselskaberne bekymrede for, at systemets debut kan resultere i, at passagerer sidder fast på flyene, mens grænsebetjentene håndterer køerne.

Strandede passagerer og forsinkede fly

Flyselskaber som TUI og easyJet er bekymrede for, at EES kan forårsage lange køer og ophobninger i travle europæiske lufthavne.

Dette er også en vigtig bekymring ved grænser og indgangssteder, der håndterer store mængder rejsende fra Storbritannien (UK) og lande uden for EU.

Det gælder bl.a. Dover Havn i Kent, Kanaltunnelen i Folkestone og Eurostars St. Pancras Station i London.

“Første gang du bruger [the EES], kan det tage lidt længere tid end normalt at passere gennem grænsekontrollen, da dine biometriske data (ansigtsbillede og fire fingeraftryk) vil blive indsamlet,” lød TUI’s advarsel ifølge The Daily Express.

Da ind- og udrejsesystemet forventes at øge sagsbehandlingstiden ved grænserne, er mange bekymrede for, at selv den mindste forsinkelse kan hobe sig op.

Derfor kan flyene blive nødt til at vente ved gaten eller endda på asfalten, indtil køen er afviklet, og passagererne kan komme ind i terminalen.

“I værste fald kan man faktisk ikke gå fra borde. Man holder folk på flyet,” sagde Johan Lundgren, administrerende direktør for easyJet, ifølge The Telegraph.

Når flyselskaberne ikke kan lande fly og sætte passagerer af, kan andre heller ikke komme om bord.

Overfyldte terminaler, hvor der ikke er plads til flere rejsende, kan også føre til forsinkede ombordstigninger og afgange.

Lundgren er overbevist om, at EU må udsætte EES-lanceringen, indtil passagererne kan forhåndsregistrere alle deres data inden rejsen.

En mobilapp, hvor rejsende kan forhåndsregistrere personlige data og pasdata, er i øjeblikket under udvikling med en usikker færdiggørelsesdato.

Appen kan dog ikke registrere ansigts- eller fingeraftryksscanninger. Det skyldes en EU-lov, som kræver, at de skal afleveres ved grænsen til en grænsebetjent.

Indvirkning på vigtige grænseovergange som Dover og Folkestone

Flyselskaber advarer om, at nye EES-kontroller kan få rejsende til at strande på flyene
Billede venligst udlånt af Winston Tjia via Unsplash

Mens lufthavnene forbereder sig på konsekvenserne, kan ind- og udrejsesystemet blive en endnu større udfordring for grænseovergange mellem Storbritannien og EU som Dover og Folkestone.

Med et stort antal rejsende hver dag og endnu flere i weekender og ferier har begge steder brug for betydelige opgraderinger for at undgå flaskehalse.

Kanaltunnelterminalen er for eksempel en af de vigtigste ruter mellem Storbritannien og Frankrig.

Operatøren af kanaltunnelen, Getlink, har investeret i en ny gennemkørselsplads og hundredvis af kiosker til at håndtere EES-kontroller.

Havnen i Dover er derimod i gang med at udvide grænsehåndteringen, så der bliver plads til separate baner til busser og privatbiler.

De har også planlagt en beredskabsplan for at stable biler og undgå trafikpropper i Kent i tilfælde af den værst tænkelige 14-timers forsinkelse.

Dover er også et vigtigt overgangssted for handelsvarer fra Storbritannien og EU, og forsinkelser fra EES kan også føre til mangel på varer eller høje priser.

Den britiske regering har lovet 10,5 millioner pund til at hjælpe med at forbedre EES-forberedelserne på disse to steder og i St.

Pengene skal bruges til yderligere infrastruktur, afprøvning af ny teknologi samt ansættelse og uddannelse af nye medarbejdere.

Hvorfor indføres ind- og udrejsesystemet?

EES er et automatiseret system, der sporer, hvornår og hvor ikke-EU-besøgende rejser ind og ud af Schengen-området.

Det vil i sidste ende erstatte den nuværende pas-stempelmetode med et system, der registrerer biometriske data.

Ved hjælp af fingeraftryk og ansigtsscanninger i stedet for manuel stempling af passet skal EES gøre sporing nemmere og mere præcis.

Det afhjælper huller i den nuværende grænsekontrol og sikrer nøjagtig logning af ind- og udrejse.

EU’s mål er at fremskynde grænseprocesserne ved at reducere afhængigheden af menneskelig kontrol og skabe et mere effektivt system over tid.

Men som med ethvert nyt system kan det være en udfordring at tilpasse sig de nye krav i starten.

EES, som blev foreslået i 2016, skulle have været lanceret i 2022, men er blevet forsinket flere gange på grund af tekniske og logistiske udfordringer.

Senest blev en planlagt opsendelsesdato i november 2024 udskudt til en ubestemt dato i 2025.

Den nye tidsplan giver mere tid til at forberede EES, både for grænseovergange og indgangssteder i Storbritannien og EU.

Men mange lufthavne, havne og transportvirksomheder er stadig bekymrede for, hvordan de nye kontroller vil påvirke både personale og rejsende.

EU’s mål med ind- og udrejsesystemet er i sidste ende at gøre rejser mere strømlinede og sikre.

Men mange sætter spørgsmålstegn ved, hvordan det vil fungere i praksis, især under udrulningen af systemet.

Forberedelse på potentielle forsinkelser forårsaget af EES

Flyselskaber advarer om, at nye EES-kontroller kan få rejsende til at strande på flyene
Billede venligst udlånt af David Syphers via Unsplash

Rejse- og turoperatører har efterlyst mere information om EU’s nye grænsekontrolsystem.

Da EES forventes at blive lanceret engang i 2025, er deres fokus på at forberede de rejsende på længere ventetider og potentielle forsinkelser.

Mark Tanzer, administrerende direktør for Association of British Travel Agents (ABTA), indrømmede, at mange britiske rejsende stadig ikke er klar over ind- og udrejsesystemet.

“Det er frustrerende, at der vil være forsinkelser for kunderne. Det er der ingen, der ønsker,” siger han til The Telegraph.

Tanzer hævdede, at de ikke kunne starte detaljerede oplysningskampagner, da EU endnu ikke har fastsat en klar lanceringsdato.

Nogle tips til rejsende, der skal navigere i EES, når den lanceres, er bl.a:

  • Kom i god tid. Regn med ekstra tid til at komme igennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen eller havnen, især i højsæsonen som sommer- og vinterferien.
  • Hold dig opdateret: Følg med i opdateringer fra flyselskaber, lufthavne, Storbritannien og EU om EES-udrulningen, da de nøjagtige lanceringsdatoer stadig kan ændre sig.
  • Forbered dig på biometriske tjek: Vær klar til fingeraftryks- og ansigtsscanninger, da disse vil være påkrævet for alle rejsende uden for EU, der rejser ind i Schengen-området.
  • Tjek med transportørerne. Flyselskaberne oplyser ofte om forventede forsinkelser, så hvis du holder dig i kontakt med dit flyselskab, kan du planlægge derefter.