Storbritannien tager skridt til at minimere forstyrrelser for britiske rejsende i forbindelse med udrulningen af Den Europæiske Unions (EU) nye EES-grænsesystem.
EES, eller Entry/Exit System, har til formål at forbedre grænsesikkerheden ved at bruge biometriske data til at spore ikke-EU-rejsende, der kommer og går.
Men det får også rejsende til at være på vagt over for de forventede længere ventetider, som kan afskrække dem fra at besøge EU-lande.
Presser på for strømlinede EES-rejser for briter
EES er et automatiseret grænsekontrolsystem, der skal erstatte manuel stempling af pas for ikke-EU-borgere og fastboende.
Det bruger biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger, til at spore rejsendes ind- og udrejse af Schengen-området.
Det har til formål at øge sikkerheden ved digitalt at registrere biometriske data sammen med pasoplysninger for mere præcist at kunne spore overskridelser af opholdstiden.
EES var oprindeligt planlagt til 2022, men blev udsat for tekniske forsinkelser og er nu planlagt til en gradvis udrulning i 2025.
Der er dog stadig bekymring for, om EU’s medlemsstater er fuldt ud forberedt på lanceringen af EES, især i den første periode.
På mødet i EES Transport Industry Communications Group fortalte en embedsmand fra udenrigsministeriet, at Storbritannien presser på for at gøre EES-kontrollen mere smidig for sine borgere.
Britiske embedsmænd lobbyer efter sigende for en strømlinet proces for britiske rejsende via en “særlig behandlingsmekanisme”.
Travel Gossip rapporterer, at særbehandlingen vil gøre det muligt for britiske borgere at undgå unødvendige skridt.
Det indebærer, at man ikke skal indsende fingeraftryk, da britiske embedsmænd sagde, at ansigtsscanninger ville være nok.
Det betyder også, at de er fritaget for at besvare yderligere spørgsmål, da briterne i øjeblikket ikke er forpligtet til at gøre det.
EU har ikke specificeret spørgsmålene til ankomne under ind- og udrejsesystemet, men de vil sandsynligvis vedrøre varigheden af og stedet for deres ophold i EU.
Denne indsats kan gøre en betydelig forskel for de millioner af briter, der hvert år rejser til Europa.
Forenklede foranstaltninger, som f.eks. en hurtig ansigtsscanning ved grænsen, kan reducere trængslen og forbedre rejseoplevelsen.
Rejsendes bekymringer om EES-rejseforsinkelser og privatlivets fred
Overgangen til EU’s nye grænsekontrolsystem giver anledning til mange bekymringer for rejsende.
De vigtigste af disse er den potentielle længere ventetid ved grænseovergangene og de tekniske vanskeligheder ved at levere biometriske data.
Nogle rejsende nævnte også problemer med privatlivets fred, da de er forsigtige med at give følsomme oplysninger og med, hvordan disse oplysninger vil blive gemt og brugt.
Disse spørgsmål påvirker mange rejsende, men som en stor gruppe af EU-turister kan briternes reaktioner på ind- og udrejsesystemet få betydelige konsekvenser.
En nylig undersøgelse foretaget af Co-op Insurance afslørede, at 21 procent af briterne planlægger helt at droppe at rejse til EU på grund af det nye grænsesystem.
Undersøgelsen fremhævede frustration over forventede forsinkelser og tøven over for den obligatoriske biometriske registreringsproces.
Denne rejseboykot på grund af ind- og udrejsesystemet kan give problemer for EU-lande, der er stærkt afhængige af britiske turister.
Spanien bød f.eks. over 15 millioner britiske besøgende velkommen i 2022, hvilket gør dem til en af landets største turistgrupper.
Et mærkbart fald i disse tal kan få negativ indflydelse på økonomien i sydeuropæiske lande, der er afhængige af turisme.
Sådanne bekymringer har forstærket opfordringerne til, at EU samarbejder med Storbritannien om at afbøde rejseforstyrrelser.
Rejsebranchen frygter for konsekvenserne af nyt grænsesystem
Lederne i rejsebranchen har også udtrykt bekymring over ind- og udrejsesystemets indvirkning på logistikken.
Mange har advaret om, at det nye system kan føre til betydelige forsinkelser i lufthavne, havne og på togstationer.
De forventede forsinkelser har ført til beredskabsplaner for trafikken i Dover havn for at forhindre trafikpropper i Kent.
Flyselskaberne advarede om, at trængslen ved grænserne kunne betyde, at passagererne sad fast i flyene eller på landingsbanen.
Transport- og rejseledere har efterlyst mere klarhed og vejledning om EES-systemet, og hvordan det kan påvirke rejser.
De er også mere ivrige efter at teste systemet i et levende miljø med en lille gruppe rejsende for at se, hvordan det går.
Det kan hjælpe dem med at identificere problemer og finde løsninger, før ind- og udrejsesystemet anvendes på alle rejsende.
Mange håber også, at den EES-mobilapp, der er under udvikling, kan hjælpe med at fremskynde EES-tjekkene.
En app eller et eksternt sted, hvor rejsende kan udfylde formularer og indsende biometriske data, kan hjælpe med at fremskynde grænsepassagen.
Når EES-udrulningen nærmer sig, opfordres rejsende til at planlægge fremad og forblive fleksible.
Det betyder, at man skal bruge ekstra tid ved grænserne og holde sig opdateret om ændringer i indrejsekravene.
Embedsmænd har bemærket, at der sandsynligvis vil opstå forsinkelser og forvirring i de første måneder af implementeringen, og at det kan vare op til et år.
Se fremad
Succesen med Storbritanniens lobbyindsats vil spille en afgørende rolle for, hvordan EES påvirker britiske rejsende.
Hvis EU er enig, kan britiske rejsende opleve færre forstyrrelser, hvilket sikrer en mere gnidningsfri oplevelse, når de besøger EU-destinationer.
Det er dog stadig uvist, hvor glat implementeringen af EES bliver, da der ikke er annonceret nogen specifik lanceringsdato.
Mange grænsemyndigheder er ivrige efter at komme i gang med at teste systemet for at fange eventuelle problemer tidligt og forebygge dem.
Både Storbritannien og EU har en fælles interesse i at opretholde stærke rejsebånd og samtidig minimere forstyrrelser af turisme og handel.
Med fortsat samarbejde og forberedelse kan overgangen til ind- og udrejsesystemet i sidste ende blive til gavn for alle involverede parter.