Det britiske indenrigsministerium undtager midlertidigt transitpassagerer på flysiden fra den elektroniske rejsetilladelse (ETA).
Ændringen blev annonceret den 16. januar 2025, cirka en uge efter at den nye digitale tilladelsesordning blev rullet ud for flere besøgende uden visum.
Sammen med ændringen har indenrigsministeriet også planer om at hæve ETA-gebyret fra £10 til £16 som en del af en bredere indsats for at finansiere immigration og grænseoperationer.
Derudover hævede regeringen prisen på sponsor- og naturaliseringscertifikater for britiske statsborgere og statsborgere fra de oversøiske territorier.
“Ændringerne af ETA’er, sponsorcertifikater og nationalitetsprodukter forventes at generere yderligere 269 millioner pund om året,” fortæller indenrigsministeriet i en pressemeddelelse.
Midlertidig britisk ETA-fritagelse for transitpassagerer
ETA-fritagelsen gælder kun for transitrejsende, der opholder sig på airside, eller som ikke passerer gennem den britiske grænsekontrol.
Disse transitpassagerer forbliver i lufthavnens sikrede område og kommer teknisk set ikke ind i Storbritannien, da de fortsætter til deres videre destination.
Undtagelsen omfatter også kun transitpassagerer i lufthavnene Heathrow og Manchester, som er de eneste britiske lufthavne med transitfaciliteter.
Beslutningen var en reaktion på feedback fra luftfartsindustrien, som havde udtrykt bekymring for potentielle forstyrrelser i passagerstrømmen.
ETA-undtagelsen for transitpassagerer på flysiden er dog midlertidig og vil blive overvåget af indenrigsministeriet.
Det er uklart, om ETA-fritagelsen vil blive udvidet til andre lufthavne, eller hvor længe den vil gælde.
Transitpassagerer med tilslutningsfly på separate billetter skal stadig ansøge om en ETA før deres rejse.
Det skyldes, at afhentning og genkontrol af tasker kræver, at de passerer gennem den britiske immigrationskontrol.
Alligevel har luftfartssektoren hilst beslutningen om at fjerne ETA-kravet for transitpassagerer velkommen.
Denne ændring tilpasser det britiske ETA til lignende systemer, såsom USA’s elektroniske system for rejsetilladelse (ESTA).
UK ETA-gebyret stiger fra £10 til £16
Sammen med ETA-fritagelsen for transitpassagerer på flysiden annoncerede indenrigsministeriet en plan om at hæve ETA-gebyrerne fra £10 til £16.
Dette vil påvirke visumfri rejsende, der besøger Storbritannien for korte ophold på op til seks måneder.
Regeringen angav behovet for at reducere immigrationssystemets afhængighed af skatteydernes finansiering som årsag til stigningen.
Stigningen forventes at generere yderligere 140 millioner pund til indenrigsministeriet i finansåret 2025 til 2026.
Det højere gebyr er dog blevet kritiseret, og det er blevet fremhævet, at ETA’s øgede gebyrer kan udgøre en ekstra økonomisk byrde for passagererne.
Mange frygter, at ETA og de højere omkostninger kan gøre Storbritannien til en mindre attraktiv destination for rejsende fra hele verden.
Til sammenligning koster den amerikanske ESTA £17. Australiens og Canadas elektroniske rejsetilladelser koster henholdsvis £10 og £4.
Når EU’s kommende ETIAS-system (European Travel Information Authorization System ) er i drift, vil det kun koste £6.
Andre ændringer af immigrationsgebyrer
Ud over ETA-fritagelsen og omkostningstilpasningerne planlægger indenrigsministeriet at hæve flere andre immigrationsrelaterede gebyrer.
Ligesom ETA har ændringerne til formål at generere ekstra indtægter til at finansiere immigrations- og grænsesystemet.
Gebyrer for sponsorcertifikat
Arbejdsgivere, der sponsorerer arbejdere på Skilled Worker-visa, vil se prisen for et sponsorcertifikat stige fra £239 til £525.
Dette gebyr kræves af arbejdsgivere, der bringer international arbejdskraft til Storbritannien, og er en vigtig del af visumansøgningsprocessen.
Indenrigsministeriet forventer, at stigningen vil generere 111 millioner pund i ekstra indtægter årligt i finansåret 2025-26.
Gebyrer for naturalisering
Ansøgningsgebyret for personer, der ønsker at blive britiske statsborgere, stiger fra £1.500 til £1.605.
For dem, der ansøger om naturalisation som statsborger i de britiske oversøiske territorier, vil gebyret stige fra 1.000 pund til 1.070 pund.
De samlede naturaliseringsgebyrer forventes at øge statens indtægter med 18 millioner pund i finansåret 2025-26.
Indenrigsministeriet understregede behovet for disse stigninger, da de afspejler de faktiske omkostninger ved at behandle ansøgninger.
“Disse justeringer er en del af en større indsats for at sikre, at immigrationssystemet er økonomisk bæredygtigt,” sagde indenrigsministeriet.
Kritikere hævder, at disse stigninger vil skabe yderligere barrierer for personer, der ønsker at arbejde eller bosætte sig i Storbritannien.
Antallet af ansøgninger om Skilled Worker-visum har allerede mærket effekten af stigningen i løntærsklen og andre strengere visumregler.
Hvad vi kan forvente som det næste
Rejsende og virksomheder skal tilpasse sig Storbritanniens skiftende indvandringspolitik i overensstemmelse med landets langsigtede mål.
Den midlertidige ETA-undtagelse for airside-transitpassagerer viser fleksibilitet i den politiske beslutningsproces og lydhørhed over for konkret feedback.
Myndighederne i Nordirland søger også om ETA-fritagelser for internationale turister, der besøger regionen i syv dage eller mindre.
Det vil gavne Nordirlands turistindustri, da mange besøgende er afhængige af at kunne rejse problemfrit fra Republikken Irland.
På den anden side søger de øgede immigrationsgebyrer at reducere skatteydernes tilskud til immigrationsoperationer.
Gebyrændringerne forventes at træde i kraft i 2025 med forbehold for parlamentets godkendelse.