Storbritanniens premierminister, Sir Keir Starmer, insisterer på at opretholde den britiske grænsekontrol i Calais i Frankrig.
Det sker, efter at franske borgmestre fra nordlige byer har opfordret deres regering til at afskaffe den ordning, der tillader det.
Borgmestrene nævner Storbritanniens forværrede migrantkrise med dets ineffektive asylsystem og manglende håndtering af illegalt arbejde.
Le Touquet-aftalen og grænsekontrollen i Calais
I henhold til Le Touquet-aftalen kan britiske grænsebetjente foretage immigrationskontrol i Calais, før passagerer krydser Den Engelske Kanal.
Denne ordning, der kaldes “sidestillede kontroller”, blev underskrevet i 2003 og er designet til at forenkle grænseforvaltningen og øge sikkerheden.
Men franske borgmestre på den nordlige Opal-kyst, herunder Calais og 14 andre, hævder, at ordningen på uretfærdig vis flytter byrden over på deres byer.
Det overlader det til de lokale franske myndigheder at håndtere det stigende antal migranter, der forsøger at komme til Storbritannien.
Calais’ borgmester Natacha Bouchart har været særligt højrøstet og sagt: “Vi er nødt til at få styr på briterne, det er nok.”
Franske borgmestres voksende frustrationer
Koalitionen af franske borgmestre har opfordret til, at Le Touquet-aftalen genforhandles eller helt afskaffes.
Gruppen, der ledes af Calais’ borgmester Natacha Bouchart, har anklaget Storbritannien for hykleri, fordi de ønsker at stoppe bådoverfarterne, mens de tager imod næsten 70 procent af de illegale migranter.
I en fælles udtalelse kritiserede borgmestrene Storbritannien for, hvad de ser som landets manglende evne til at håndtere illegal migration.
Påstanden er, at Storbritanniens langsomme asylbehandling og politik for illegalt arbejde får migranter til at samle sig i Nordfrankrig.
De nævnte, at Storbritannien ikke slår hårdt ned på ulovlig ansættelse af papirløse arbejdere, hvilket virker som en “pull-faktor” for migranter.
Denne situation har resulteret i overfyldte lejre, som belaster de nærliggende byers lokale ressourcer.
Som svar har de franske borgmestre opfordret til at etablere “humanitære centre” væk fra den franske kyst.
De opfordrer Storbritannien til at etablere “lovlige ruter” for migranter til at krydse kanalen for at undgå at give næring til menneskesmuglerbander.
I år har mere end 33.000 migranter krydset kanalen ulovligt indtil videre, hvilket allerede er højere end i hele 2023.
Derudover er omkring 60 døde i forsøget på at krydse grænsen siden årets begyndelse.
Udlicitering af franske embedsmænd til at beskytte de britiske grænser
Under den konservative regering underskrev Storbritannien en aftale på 500 millioner pund om at finansiere fransk politi på strandene for at bekæmpe ulovlige overfarter.
Til at begynde med faldt antallet af vellykkede forsøg med en tredjedel, men det er nu steget markant med 20 procent siden sidste år.
Bruno Retailleau, den nye franske indenrigsminister, sagde, at Storbritannien ikke længere kan “udlicitere” kanalens grænsesikkerhed til Paris.
Han beskyldte Brexit for at skade immigrationssamarbejdet mellem Storbritannien og Frankrig. Han sagde, at de er klar til et “opgør” om grænsesikkerhed.
“Jeg håber ikke, at det kommer så vidt, men vi er nødt til at ændre dette forhold,” sagde Retailleau ifølge The Telegraph.
Han opfordrede til en omfattende aftale mellem Storbritannien og Den Europæiske Union (EU) inden sit møde med indenrigsminister Yvette Cooper den 9. december.
Retailleau sagde, at genforhandlingerne ikke skulle dreje sig om penge, men om effektiviteten af strategier til at stoppe ulovlige overgange.
“Frankrig kan ikke tackle dette problem alene. Storbritannien må spille sin rolle fuldt ud, og det samme må vores europæiske partnere”, sagde den franske minister.
Premierminister Starmer står fast på at bevare grænsekontrollen i Calais
På trods af opfordringerne til at afskaffe den, insisterer den britiske premierminister Starmer på, at den nuværende ordning skal bevares.
Han sagde, at kontrol er afgørende for Storbritanniens grænsesikkerhed og effektiv migrationsstyring.
“Jeg tager det op med de franske myndigheder, fordi det er en meget vigtig bestemmelse,” sagde han ifølge en rapport fra BBC.
Starmer understregede sin bekymring og tilføjede, at han er “fast besluttet på at sikre, at vi får kontrollerne, hvor vi har brug for dem.”
Den britiske indenrigsminister Cooper erkendte, at Storbritannien havde brug for en mere beslutsom indsats mod illegalt arbejde.
Hun sagde, at da den nye Labour-regering tiltrådte, var antallet af migranter, der krydsede grænsen, allerede steget markant.
Humanitære bekymringer
Mange migranter på flugt fra krig eller fattigdom bor i interimistiske lejre omkring Calais, mens de venter på en chance for at krydse kanalen.
Forholdene i disse lejre er ofte forfærdelige med begrænset adgang til basale fornødenheder og hyppige politirazziaer.
Det franske politis overvågning har tvunget smuglerbådene til at sprede sig længere ud langs kysten og lægge ud fra nye strande for at undgå at blive opdaget.
Denne taktik har fået migranter til at tage længere og farligere ruter, hvilket øger deres risiko for at dø.
Humanitære grupper og velgørenhedsorganisationer for flygtninge har opfordret begge regeringer til at prioritere migranternes velfærd.
De krævede også, at der blev oprettet sikre og lovlige ruter for asylansøgere, så de kunne komme til Storbritannien fra Frankrig.
Dette er dog blevet afvist af Labour-regeringen, ifølge en rapport fra The Independent.
De næste skridt
Dette spørgsmål har været et nødråb om mere samarbejde på tværs af Europa for at styre migrationsstrømmene mere effektivt.
Det omfatter ikke kun grænseforvaltning, men også håndtering af de grundlæggende årsager til migration i migranternes hjemlande.
Den britiske regering har lovet at fremskynde asylbehandlingen og indføre strengere foranstaltninger mod illegal beskæftigelse.
Starmer har lovet at reducere antallet af migranter, der krydser grænsen, ved at gå målrettet efter de kriminelle bander, der faciliterer rejserne.
Storbritannien harinvesteret 150 millioner pund over to år for at finansiere den nye Border Security Command (BSC), som skal lede og opnå dette mål.
Det har også underskrevet aftaler med lande for at forhindre folk i at forlade deres egne lande i første omgang.
Indenrigsministeriet er også i gang med at slå hårdt ned på arbejdsgivere, der overtræder reglerne for arbejdsvisum og misbruger andre visumregler.
I takt med at spændingerne stiger, må både Storbritannien og Frankrig finde en måde at afbalancere deres sikkerhedshensyn med humanitære forpligtelser.
Det er usandsynligt, at Storbritannien vil opgive grænsekontrollen i Calais, da Le Touquet-aftalen fortsat er en vigtig del af den britiske grænsepolitik.
Forhandlingerne kan fokusere på at give mere økonomisk støtte til de franske myndigheder eller øge samarbejdet om at bekæmpe illegalt arbejde.