Industriens ledere i Storbritannien opfordrer regeringen til at genoverveje tidsplanen for lanceringen af den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA).
ETA og Den Europæiske Unions (EU’s) Entry/Exit System (EES) kan få stor betydning for hyppigt rejsende mellem Storbritannien og EU.
De advarer om, at en samtidig indførelse af ETA og EES kan føre til store rejseudfordringer og forsinkelser.
Disse nye systemer kan føre til lange forsinkelser, forvirring og potentiel overbelastning ved travle grænsekontrolsteder.
Eurostars chef for strategiske partnerskaber, Gareth Williams, talte til Overhusets udvalg for retlige og indre anliggender i oktober 2024.
“Vi har spurgt, om vi ikke kan få indført to systemer på én gang,” sagde han ifølge en rapport fra Euronews Travel.
ETA og EES
Storbritanniens ETA er et nyt system, der kræver, at rejsende uden visum ansøger online om forhåndsgodkendelse før deres rejse.
Ordningen har til formål at forbedre sikkerheden ved nøjagtigt at logge de rejsendes ind- og udrejse og screene dem, før de ankommer.
EU’s EES vil på den anden side bruge biometriske data til at spore besøgende fra lande uden for EU, når de rejser ind og ud af Schengen-området.
Det betyder, at rejsende uden for EU, herunder britiske statsborgere, skal registrere sig og afgive fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
EES-systemet har også til formål at spore ikke-EU-borgeres og -beboeres bevægelser mere præcist og sikre, at de ikke overskrider deres 90-dages grænse.
Rejseledere frygter, at en samtidig lancering af de to systemer i 2025 kan føre til lange ventetider og forvirring.
Det kan være særligt bekymrende for dem, der navigerer gennem EES- og ETA-systemerne, når de krydser grænsen mellem Storbritannien og EU.
Det gælder bl.a. kanaltunnelen, Dover havn, Eurostars St. Pancras station og andre store havne og lufthavne i EU.
Bekymringer over den samtidige lancering af ETA og EES
I 2025 vil der blive indført flere nye grænsesystemer, herunder interaktiv AI, ETA, EES og det europæiske system for rejseinformation og -tilladelse(ETIAS).
“Vores bekymring er, at systemerne ikke hænger sammen,” sagde han.
Williams forklarede, at systemerne “beder om meget ensartede oplysninger gennem forskellige kanaler.”
Han tilføjede: “Jo mere du kræver den samme information, jo mindre overholdelse får du.”
“Vi har bedt Storbritannien og EU om at tage et skridt tilbage,” sagde Williams.
John Keefe, direktør for Public Affairs hos Getlink, gav udtryk for samme bekymring over den potentielle belastning af infrastrukturen.
“Vi er nødt til at undgå et scenarie, hvor vi tester to nye systemer på offentligheden på én gang,” sagde han til det britiske overhus.
Indvirkning på grænseovergange
Rejsearrangører og grænsepersonale vil have brug for betydelig støtte til at administrere både ETA og EES.
Grænseinfrastrukturen kan kræve digitale opgraderinger, og det kan blive nødvendigt med ekstra personale til at hjælpe rejsende med at navigere i de nye krav.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy hos Logistics UK, bemærkede, at forberedelsen af EES allerede var et problem for transportvirksomheder.
Hun tilføjede, at den omfattende udrulning af ETA kunne komplicere arbejdet yderligere.
Mallon sagde også, at beredskabet skal sikre, at det IT-system, der ligger til grund for ind- og udrejsesystemet, er robust.
Hun nævnte også tilgængeligheden af EES-mobilappen, som kunne give rejsende mulighed for at forhåndsregistrere oplysninger til korte køer.
EES er endnu ikke blevet testet i den virkelige verden, og dens mobilapp er stadig under udvikling.
Indvirkning på rejsende
Hyppigt rejsende eller personer, der ikke er fortrolige med de to systemer, kan finde dem forvirrende og have brug for mere hjælp.
Det kan resultere i mindre forsinkelser, som hurtigt kan akkumuleres og føre til mistede forbindelser, især i travle rejsesæsoner.
Rejseeksperter advarer også om potentielle økonomiske konsekvenser, hvis den dobbelte udrulning af ETA og EES afskrækker turister og forretningsrejsende.
Mange rejsende kan føle sig usikre på de nye krav, og det ekstra besvær kan afholde folk fra at besøge Storbritannien eller EU.
Det kan skade de lokale europæiske økonomier, som er afhængige af turisme.
Mulig faseopdelt EES-opstart i 2025
EES skulle oprindeligt have været lanceret i 2022, men har været udsat for flere forsinkelser på grund af tekniske og logistiske udfordringer.
Den planlagte udrulningsdato den 10. november er blevet udskudt, og der forventes nu en gradvis udrulning i 2025.
EU-kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson, nævnte medlemslandenes uforberedthed.
Frankrig, Tyskland og Holland er værter for EU’s største lufthavne og håndterer en stor del af EU’s internationale trafik.
eu-LISA-agenturet, der er ansvarlig for EU’s IT-infrastruktur, udtrykte bekymring for, om det system, der lagrer EES-data, er modstandsdygtigt.
Britiske industriledere ser denne forsinkelse som en chance for at udskyde implementeringen af ETA og EES og dermed lette overgangen for rejsende og grænsepersonale.
I stedet for at lancere begge systemer på samme tid kunne EES starte med begrænsede udrulningssteder og gradvist udvide til hele EU.
Williams foreslog en gradvis udrulning, hvor kun fem til ti procent af de rejsende ville bruge ind- og udrejsesystemet til at begynde med.
Denne tilgang vil hjælpe med at identificere og løse tekniske problemer på mindre, mindre trafikerede steder, før man går videre til mere trafikerede steder.
Keefe sagde, at denne gradvise tilgang kunne forhindre overvældende infrastruktur og ressourcer og forårsage betydelige forstyrrelser.
“En gradvis udrulning kan mindske presset på de store havne og give personalet tid til at tilpasse sig,” understregede Keefe.
ETA’s tidslinje for implementering
Williams erkendte, at usikkerheden omkring EES-lanceringen komplicerer det britiske indenrigsministeriums planlægning, hvis det skulle forsinke ETA-udrulningen.
ETA-ordningen startede sin trinvise lancering i oktober 2023, hvor den blev obligatorisk for qatarske statsborgere på besøg i Storbritannien.
Resten af staterne i Gulf Cooperation Council (GCC) – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater – begyndte at bruge ETA-ordningen i februar 2024.
Indenrigsministeriet havde allerede annonceret en mere omfattende udrulning af ETA-ordningen i 2025.
Systemet vil begynde at acceptere ansøgninger fra ikke-europæiske statsborgere uden visum fra den 27. november 2024.
Den digitale tilladelse bliver obligatorisk for dem fra den 8. januar 2025.
Den 2. april 2025 skal alle rejsende uden visum til Storbritannien, herunder europæere, have en ETA før deres rejse.
Europæiske statsborgere kan begynde at ansøge om deres ETA den 5. marts 2024.
Den britiske regering har endnu ikke annonceret ændringer i tidsplanen, og EU har endnu ikke bekræftet en lanceringsdato for EES i 2025.
Alligevel understreger de bekymringer, som Eurostar, Getlink og Logistics UK har givet udtryk for, hvor vigtigt det er med en velplanlagt overgang.
Indtil videre rådes rejsende til at holde øje med officielle meddelelser om ETA og EES og til at forberede sig på ændringer i rejsekravene.