Dover Havn opstiller EES-kiosker til buspassagerer og tablets til biler

| juni 4, 2024
Dover Havn opstiller EES-kiosker til buspassagerer og tablets til biler

I Storbritannien er man i gang med forberedelserne til lanceringen af Den Europæiske Unions (EU’s) ind- og udrejsesystem (EES).

Havnen i Dover har indrettet et separat område til busser, mens biler og andre køretøjer bruger de almindelige baner, skriver BBC.

Planer om at indvinde en dok fra havet for at skabe mere plads vil hjælpe driften med at køre mere gnidningsløst.

Den forventede tidsplan for at få en dok tilbage vil dog ikke falde sammen med EES-udrulningen i oktober 2024.

På grund af den begrænsede plads oplever havnen allerede lange køer i spidsbelastningsperioder.

Transport- og lokalsamfundsembedsmænd i Kent har advaret om forsinkelser på 14 timer i havnen, når EES er aktiv.

De lange køer ville også skabe en massiv trafikprop, der ville blokere adgangen til byen og påvirke den lokale forretningsøkonomi.

“Vi har nogle kritiske problemer, der skal overvindes,” sagde Doug Bannister, administrerende direktør for Dover Havn, ifølge TTG Media.

Men han tilføjede, at det kan lade sig gøre “med det rette samarbejde mellem industri og regering.

“Vi kan sikre, at vi har værktøjerne til at levere de smarteste, mest sømløse og bæredygtige rejser langt ind i fremtiden og støtte økonomien i Kent og landet som helhed,” sagde Bannister.

EES-kontrol i Dovers havn

Den administrerende direktør sagde, at Dover Havns EES-planer sigter mod at “minimere opholdstider, køer og selvfølgelig overbelastning ude på vejnettet og i hele byen.”

Buspassagerer registrerer sig til EES i Dovers vestlige havn, et område, der er adskilt fra havnens primære check-in-område.

I den vestlige del af havnen vil der være bussluser og nye kiosker, hvor passagererne kan registrere deres pas og biometriske data.

Bannister sagde, at buspassagerer skal stige af, registrere deres oplysninger og stige om bord på deres bus igen.

“Bussen bliver forseglet, og den kommer herned til færgeterminalen,” forklarede han.

Dovers administrerende direktør tilføjede: “Så længe forseglingen er intakt, vil bussen fortsætte direkte rundt til check-in.”

På den anden side vil biler og andre køretøjer bruge de almindelige baner. En baldakin vil blive installeret for at beskytte mod vejret.

Bannister sagde, at bilpassagerer vil blive “mødt af en af vores agenter med en tablet” for at hjælpe dem med at registrere deres oplysninger til EES.

Men den tid, det vil tage at gå gennem grænsekontrollen i Dover havn, vil stige.

På grund af EES-registreringen vil den stige fra 45 til 90 sekunder til et par minutter eller mere pr. person.

I sommeren 2025 planlægger Dover Havn at flytte EES-checks for bilpassagerer til den vestlige havn efter at have indvundet land for at skabe mere plads.

Det er også planen at tilføje mere venteplads for at håndtere potentielt lange køer inden september 2027.

EES kan afholde busser fra at krydse kontinentet

Busselskaberne er bekymrede for, at ind- og udrejsesystemet vil påvirke kundeoplevelsen negativt.

Den kommercielle chef for Roselyn Coaches i Cornwall, James Church, sagde, at enhver ekstra forsinkelse ville gå ud over passagerer og chauffører.

Når deres busser når Dover, har passagererne været på vej i timevis, og en lang ventetid ville kun være trættende.

Church sagde, at en bus med 50-70 passagerer ville tage “ret lang tid”, før alle var registreret i EES.

Han tilføjede, at virksomheden ikke ønskede, at EES skulle afskrække fra kontinentale busture ved at forringe rejseoplevelsen.

Det ville også betyde flere omkostninger for virksomheden, da chaufførerne kunne nå deres timegrænse på grund af forsinkelser.

EES forventes at forårsage store rejseforstyrrelser

Ved hjælp af biometriske data registrerer EES de rejsendes ind- og udrejse af Schengen-zonen. Det vil erstatte manuel stempling af pas.

To britiske parlamentsudvalg har opfordret regeringen til at overtale EU til at udskyde EES-lanceringen. De hævder, at landet er uforberedt.

Et udvalg sagde, at EES-lanceringen ville være en større udfordring, da den falder sammen med den omfattende udrulning af Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA).

Den største bekymring er de forventede lange forsinkelser. Når ind- og udrejsesystemet er aktivt, skal rejsende registrere biometriske data ved deres første indrejse i EU.

Alle indehavere af visum til kortvarigt ophold og statsborgere uden visum skal registrere ansigts- og fingeraftryksscanninger foran en EU-grænsebetjent.

Deres data vil blive gemt i systemet i tre år. Opbevaringstiden opdateres, hver gang de kommer ind i Schengen-zonen.

Men hvis de rejser ind i EU igen efter tre år, skal de registrere deres biometriske data for en grænsebetjent igen.

De lange køer forventes at blive værre ved grænserne mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller. Pancras Station i London og kanaltunnelen i Folkestone.

De sidestillede kontroller betyder, at EU’s grænsebetjente foretager immigrationskontrol af rejsende, mens de stadig befinder sig på britisk jord.

Operatøren af kanaltunnelen, Get Link, har investeret 80 millioner euro i at forberede terminalerne i Coquelles og Folkestone til EES.

Den har for nylig færdiggjort en ny overdækket gennemkørsel, der samtidig kan rumme op til 60 personbiler.

På den anden side installerer Eurostar flere kiosker, elektroniske gates (eGates) og manuelle kabiner for at hjælpe passagererne med EES-registrering.

Den er også klar til at åbne et overløbsområde i spidsbelastningsperioder, hvis det bliver nødvendigt.

Både GetLink og Eurostar lovede, at deres terminaler ville være fri for kaos og forsinkelser, når EES blev lanceret.