Chefen for Eurostar forbereder sig på Den Europæiske Unions (EU’s) nye automatiske grænsekontrolsystem uden EES-appen.
Eurostars CEO, Gwendoline Cazenave, fortalte BBC, at Entry/Exit System (EES)-appen ikke vil være klar til lancering.
Jernbaneselskabet var begyndt at installere mere end 49 kiosker på St Pancras Station i London for at forberede sig på EES.
“Det handler om at forberede kundeflowet på stationen og have så meget personale som muligt, som [much] plads til, at kunderne kan krydse grænsen på en problemfri måde,” siger Cazenave til BBC.
Eurostar-chefen tilføjede, at hun er “sikker på, at [the EU] snart vil implementere [the app].”
Det sker, efter at EU’s talsperson for indre anliggender, Anita Hipper, tidligere har sagt, at EES-appen vil være klar “fra EES’ start“.
Sådan fungerer Entry/Exit-systemet uden EES-appen
EU’s nye automatiserede grænsekontrolsystem, Entry/Exit System (EES), har erstattet stempling af pas ved grænserne.
I stedet vil EES registrere de rejsendes ind- og udrejse ved hjælp af biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger.
EU-lovgivningen kræver, at rejsende registrerer ansigts- og fingeraftryksdata foran en grænsebetjent, første gang de rejser ind i Schengen-området.
Besøgende fra EU kan nemt verificere deres ind- og udrejse ved fremtidige besøg ved hjælp af ansigts- eller fingeraftryksscanninger.
EES gemmer de rejsendes biometriske data i tre år, eller indtil deres pas udløber, alt efter hvad der kommer først. Den opdaterer datalagringstiden ved hvert besøg.
Men hvis rejsende vender tilbage til Schengen-zonen, efter at deres data er udløbet, skal de genregistrere deres biometriske data foran en grænsebetjent igen.
EES vil påvirke alle rejsende uden for EU, både besøgende uden visum og indehavere af Schengen-visum til kortvarige ophold, herunder britiske statsborgere.
Ifølge en ny EES-undersøgelse sagde næsten en fjerdedel af 2.000 britiske borgere, at de måske ville “udskyde” at rejse til EU-blokken på grund af EES.”
Omkring halvdelen sagde, at de ikke brød sig om tanken om, at deres biometriske data blev indsamlet eller gemt i EES-systemet.
Advarsel om lange forsinkelser ved grænsen mellem Storbritannien og EU
EES-undersøgelsen viste også, at 38 procent sagde, at muligheden for lange forsinkelser ville få dem til at genoverveje at besøge Schengen-zonen.
Flere rejse- og transportmyndigheder har advaret om potentielle forsinkelser ved grænsen, når EES rulles ud.
Det skyldes hovedsageligt, at de rejsende tager sig tid til at gennemføre deres første registrering i EES foran en grænsebetjent.
Forsinkelserne forventes at blive værre ved grænser, hvor der er flere kontroller ved siden af hinanden, såsom Port of Dover, Eurostar og Eurotunnel-terminaler.
Samtidig betyder kontrollen, at det franske grænsepoliti foretager immigrationskontrol, når folk forlader Storbritannien.
Port of Dover og lokale embedsmænd havde advaret om 14 timers forsinkelser ved grænsen på grund af lange køer. Passagererne skal først stige ud af deres køretøjer for at registrere deres biometri til EES.
De lange køer ved grænsen vil også påvirke de nærliggende områder og forårsage trafikpropper og økonomiske forstyrrelser.
På den anden side havde High Speed 1 (HS1) nævnt muligheden for at begrænse antallet af passagerer for at undgå lange køer.
EES-app kan potentielt afkorte lange køer
Jernbaneselskaberne HS1 og Eurostar har foreslået, at biometrisk registrering på forhånd og væk fra grænsen ville gøre tingene lettere.
EES-appen, som EU er ved at udvikle, har til formål at reducere ventetiden for rejsende, der registrerer biometri ved grænserne.
Eurostar-chef Cazenave er overbevist om, at EES-appen vil gøre tingene mere gnidningsløse.
UAF sagde dog, at lufthavne i Sverige, hvor EES-app-tests blev udført, “ikke var begejstrede.”
Nicolas Paulissen, UAF’s generaldelegerede, udtrykte sin skuffelse over, at det “ikke vil have den store indflydelse på ventetiderne.”
Han sagde, at EES-appen “ikke er en mirakelløsning”, da den ikke tager billeder eller registrerer fingeraftryk.
Derudover vil det være frivilligt for de enkelte EU-lande, om de vil bruge EES-appen.
“Der er “ingen juridisk forpligtelse til at gøre brug af det,” sagde Anitta Hipper.
Opfordring til at udskyde implementeringen af EES
P&O’s færgedirektør havde bedt EU om at udskyde EES, indtil EES-appen er klar.
Alligevel sagde Union des Aéroports Français (UAF), at EU er fast besluttet på at implementere EES fra november 2024, selv uden appen.
Den franske lufthavnsforening har tidligere afsløret, at den var i forhandlinger med EU om at udskyde lanceringen af EES til første kvartal af 2025.
Frankrig skal være vært for De Olympiske og Paralympiske Lege i 2024 fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september.
På grund af den forventede trafik fra OL kunne der ikke udføres byggearbejde i de parisiske lufthavne i den periode.
Det betyder, at lufthavnene i Paris måske ikke kan opstille tilstrækkeligt med EES-kiosker til at indsamle biometriske data effektivt.
Thomas Juin, præsident for UAF, sagde: “Der er risiko for virkelig lange køer.”
Han understregede også, at uden flere politiressourcer ville risikoen for kaos ved grænsen vokse.