Eurostar er sikker på, at deres passagerer ikke vil opleve massive forsinkelser, når Den Europæiske Unions (EU’s) ind- og udrejsesystem (EES) bliver operationelt.
Eurostars chef for stationer og sikkerhed, Simon Lejeune, fortalte på et pressemøde den 21. maj, at de har “det rigtige setup” til at håndhæve EES uden forsinkelse.
“Vi har ikke tænkt os at bede vores kunder om at komme tidligere,” understregede han ifølge en rapport fra The Standard.
Sidste uges rapporter antydede, at passagerer måske skulle ankomme tidligere til St. Pancras station på grund af potentielt lange køer forårsaget af EES.
Lejune forsikrede: “Vi er overbeviste om, og vores modellering understøtter dette, at vi fra ende til anden stadig vil operere inden for de nuværende check-in-tider.”
Lejune tilføjede, at Eurostar overvejer at reducere den tid, passagererne skal tjekke ind før deres rejse.
Det betyder, at passagerer skal ankomme til Eurostar-området på St Pancras station 45 til 60 minutter før deres tog afgår.
På den anden side er check-in-tiden i myldretiden stadig 90 minutter før togets afgang.
Sådan kommer EES til at fungere på Eurostar-terminaler
EES registrerer rejsendes ind- og udrejse af Schengen-zonen ved hjælp af biometriske data, såsom ansigts- og fingeraftryksscanninger.
Det vil erstatte manuel stempling af pas ved grænsen for ikke-EU-borgere, f.eks. indehavere af visum til kortvarige ophold og rejsende, der er fritaget for visum. Det gælder også britiske statsborgere.
Første gang rejsende fra lande uden for EU rejser ind i Schengen-zonen, skal de registrere deres biometriske data i EES-systemet foran en grænsebetjent.
Den vil gemme deres data i tre år og opdatere dem, hver gang de krydser EU-grænsen inden for den tidsramme.
Hvis de besøger Schengen-zonen, efter at deres biometriske data er udløbet, skal de registrere sig igen over for en grænsebetjent.
På St. Pancras Station installerer Eurostar i alt 49 check-in-automater og 11 elektroniske pasporte (eGates).
Derudover vil 18 manuelle kabiner blive bemandet af franske grænsebetjente og placeret i tre forskellige områder af stationen.
Det er en stigning fra de nuværende 24 kiosker, otte eGates og ingen manuelle standere.
Eurostar siger, at ændringerne vil skabe en sømløs rejseoplevelse mellem Storbritannien (UK) og EU.
Pancras station vil have en særlig stander til passagerer med mobilitetsproblemer og kunder på første klasse.
Stationen vil også skabe plads og åbne et overløbsområde i spidsbelastningsperioder, hvis det er nødvendigt.
Personalet vil også være til rådighed for at hjælpe passagerer, der måtte have problemer med den nye teknologi.
Passagererne vil også modtage oplysninger om, hvor de skal tjekke ind, før de ankommer til St.
På den anden side vil Paris Gare du Nord åbne 18 nye kiosker og 11 eGates.
I Bruxelles vil antallet af eGates stige til 10, mens antallet af manuelle gates vil stige fra fire til otte.
Eurostar tilpasser sig EES, flere passagerer
Eurostars administrerende direktør, Gwendoline Cazenave, gentog Lejunes kommentarer om, at rejsende ikke vil opleve lange køer, når EES er aktiv.
Både St. Pancras og Paris Gare du Nord skal redesignes i løbet af de næste fem år for at imødekomme den stigende passagerefterspørgsel.
Det nye design har til formål at udvide stationerne, så de kan rumme 2.700 passagerer i timen mod de nuværende 1.800 i timen.
Pancras er at skabe mere plads til, at rejsende kan gennemgå biometriske EES-tjek.
Eurostars terminal i Amsterdam vil også blive udvidet. Når udvidelsen er færdig, vil den kunne rumme op til 600 passagerer.
Den betjener i øjeblikket kun 200 passagerer med sin nuværende kapacitet.
Jernbaneselskabet udvider sine aktiviteter efter en første milepæl: en omsætning på over 2 milliarder euro sidste år.
Passagertallet er også steget til næsten 19 millioner i 2023. Togoperatøren forventer 30 millioner passagerer om året i 2030.
“Der er en enorm efterspørgsel efter vores tjenester, og vi har store europæiske ambitioner,” siger Cazenave til Financial Times.
Hun tilføjede, at Eurostar “helt sikkert” overvejer nye ruter fra London til Europa.
Cazanave sagde, at selskabet er i dialog med producenterne om at udskifte ældre tog og øge flåden fra 51 til 67.
Potentielle EES-problemer på St. Pancras Station
High Speed 1 (HS1) har tidligere advaret om, at EES-forberedelserne på St. Pancras station er “alvorligt utilstrækkelige”.
Selskabet, der driver ruten London-Channel-Tunnel, sagde, at den begrænsede plads ved St. Pancras gør det svært at håndhæve ind- og udrejsesystemet.
Manglen på plads kan føre til, at Eurostar begrænser antallet af passagerer for at undgå forsinkelser, advarede HS1.
Eurostar, som dengang kun planlagde at have 24 kiosker, sagde, at EES ville øge behandlingstiden ved grænsekontrollen med “to til tre minutter”.
De potentielle forsinkelser ville være endnu længere end den nuværende behandlingstid på 45 sekunder og kunne føre til køer på over en time i myldretiden.