Flypassagerer, der forsinkes af EES, vil ikke kunne ombooke flyrejser gratis

| juni 13, 2024
Flypassagerer, der forsinkes af EES, vil ikke kunne ombooke flyrejser gratis

Den kommende lancering af Den Europæiske Unions (EU’s) ind- og udrejsesystem (EES) giver anledning til flere advarsler til flypassagerer.

Anton Radchenko, CEO for flykompensationsfirmaet AirAdvisor, har advaret om, at det nye grænsekontrolsystem kan skabe kaos.

Hans bekymring skyldes, at teknologien er “notorisk tilbøjelig til at gå i stykker”, som det hedder i en rapport fra Birmingham Live.

Radchenko nævnte den nylige landsdækkende fejl i den elektroniske gate (eGate) i Storbritannien, som forårsagede lange køer og massive forsinkelser.

Han tilføjede, at flypassagerer, der misser deres fly på grund af EES-uheld, ikke kan kræve kompensation eller anmode om en prisjustering.

“Passagerer, der går glip af et fly på grund af sikkerheds- eller immigrationsbehandling, har desværre ikke ret til at anmode flyselskabet om at booke et nyt fly gratis,” sagde Radchenko.

Han oplyste, at de, der har en billet, der ikke kan refunderes, kan bede flyselskabet om at få pengene tilbage.

Han foreslog, at passagerer stadig kan “kræve lufthavnsskatter og -gebyrer tilbage”, hvis flyselskabet ikke refunderer billetprisen.

AirAdvisor-chefen tilføjede, at passagererne stadig skal bruge ekstra penge og bruge refusionen til at købe en ny billet.

Travel and Tour World rapporterer, at dette kan føre til frustration og utilfredshed blandt passagerer, der allerede er belastet af længere ventetider.

EES kan give forsinkelser for flypassagerer

EES er et automatiseret IT-grænsesystem, der er designet til at registrere ind- og udrejse for ikke-EU-borgere, der rejser til og fra Schengen-området.

Den vil gælde for EU-rejser uden for EU’s ydre grænse, f.eks. fra Storbritannien til Tyskland og omvendt.

EES gælder dog ikke, når man rejser inden for EU, f.eks. fra Tyskland til Sverige.

Systemet vil erstatte manuel stempling af pas med en mere effektiv og sikker metode til registrering af rejsendes biometriske data.

Det vil påvirke alle rejsende fra lande uden for EU, både indehavere af visum til kortvarige ophold og statsborgere uden visum, som er britiske statsborgere.

Rejse- og transportmedarbejdere advarede om, at ind- og udrejsesystemet ville forårsage lange køer og timelange forsinkelser.

Rejsende uden for EU skal registrere deres pas og ansigts- og fingeraftryksscanninger for en EU-grænsebetjent.

EES-systemet vil kun opbevare de rejsendes data i tre år og vil blive opdateret, hver gang de besøger Schengen-området.

Hvis rejsende fra lande uden for EU kommer på besøg igen, efter at deres data er udløbet i EES-systemet, skal de registrere deres data igen.

Hvis en rejsende får et nyt pas, skal vedkommende også registrere sig i EES igen.

Registrering af pas og biometriske data i ind- og udrejsesystemet forventes at øge behandlingstiden, især i spidsbelastningsperioder.

Flybranchen forudså, at grænsekontrollen ville tage mindst 30 til 50 procent længere tid, når ind- og udrejsesystemet blev taget i brug.

Alligevel forventer EU ingen væsentlige forsinkelser og vurderer, at EES-registreringen kun vil tage 90 sekunder til to minutter pr. person.

Problemer med Entry/Exit-systemets pålidelighed

Radchenko sagde, at det nye grænsekontrolsystem er designet til at “tilbyde ‘gnidningsfri’ rejser”.

Han frygter, at “hvis udrulningen af teknologien ikke er fejlfri, kan flypassagerer opleve kaos ved de britiske grænser, når systemerne går ned.”

Hvis teknologien svigter, vil menneskelige grænsebetjente være nødt til at udføre immigrationstjek manuelt.

“Lufthavne bliver nødt til at være bevidste om dette – og vil ikke kun kunne stole på den nye teknologi,” understreger Radchenko.

Der er i øjeblikket omkring 270 eGates ved de britiske grænser, og de skal alle opgraderes, så de kan rumme ind- og udrejsesystemet.

International Air Transport Association (IATA) har slået alarm om systemets pålidelighed på grund af inkonsekvente og forsinkede nationale tests.

Den tilføjede, at der har manglet beredskabsplaner, hvis landene ikke er tilstrækkeligt forberedte.

IATA og andre flyselskabsorganisationer krævede, at EU inkluderede 24/7-support for at hjælpe flyselskaberne med at hjælpe rejsende, der støder på problemer med ind- og udrejsesystemet.

Uden denne støtte vil det “alvorligt forringe de rejsendes oplevelse”.

Ikke flere flyreservationer i sidste øjeblik

Ud over de potentielt lange forsinkelser vil ind- og udrejsesystemet også påvirke flyrejser til og fra EU’s ydre grænser.

Flyselskaberne skal verificere passagerernes berettigelse før afgang ved at sende verifikationsforespørgsler til EES-systemet.

De vil være ansvarlige, hvis flyselskaberne lader passagerer, der ikke overholder reglerne, gå om bord på flyet til EU.

Flyselskaber og flyselskabernes organisationer har udtrykt bekymring over den tid, der kræves til forhåndsverifikation.

Flyselskaberne har udtrykt bekymring for, at 48 timer før take-off “er for lang tid” til, at systemet kan bekræfte passagerernes berettigelse.

De har understreget, at ind- og udrejsesystemet kan forhindre flypassagerer i at booke fly i sidste øjeblik.

Opfordring til at udskyde EES-lanceringen til 2025

For at understøtte ind- og udrejsesystemet skal lufthavnene også investere i ny infrastruktur, herunder biometriske scannere og automatiserede kiosker.

Det kan føre til øgede omkostninger for lufthavnsoperatørerne, som kan blive sendt videre til flyselskaberne og i sidste ende til flypassagererne.

Flyselskaber, der flyver mellem Storbritannien og EU, skal også opdatere deres procedurer for passagerbehandling for at tilpasse sig det nye system.

De skal informere flypassagererne om de nye krav og sikre, at de overholdes for at undgå forsinkelser.

EU står fast på sin holdning om at implementere sit nye grænsesystemcheck i oktober 2024.

Men mange fagfolk i transportbranchen og regeringsembedsmænd har opfordret EU til at udsætte udrulningen af EES til begyndelsen af 2025.

Nogle nævnte forsinkelser i forberedelserne til EES og indførelsen af EES-mobilappen, som kunne hjælpe med at reducere lange køer og ventetider.

Blandt andre bekymringer er behovet for flere informationskampagner om ind- og udrejsesystemet til flypassagerer.

En nylig undersøgelse i Storbritannien viste, at næsten to tredjedele af de britiske borgere stadig ikke kender til ind- og udrejsesystemet.