Flyselskabschef er bange for at miste transitpassagerer på grund af ETA

| november 23, 2023
Flyselskabschef er bange for at miste transitpassagerer på grund af ETA

Chefen for British Airways advarer om, at den nye Electronic Travel Authorization (ETA) Systemet giver Storbritanniens luftfart en konkurrencemæssig ulempe.

Sean Doyle, CEO for det britiske flyselskab, udtrykte bekymring for, at den nye ETA-ordning vil afskrække passagerer fra at rejse gennem Londons Heathrow-lufthavn.

Doyle sagde, at den britiske ETA er en ekstra omkostning og kan forårsage mulige forsinkelser for rejsende, der ikke har brug for et visum til korte ture og transit i landet.

“[The ETA could] sætter flyselskaber som British Airways, der er afhængige af forbindelsestrafik, i en konkurrencemæssig ulempe i forhold til europæiske hubs. Vi er nødt til at sikre, at vi ikke gør vores industri ukonkurrencedygtig,” sagde Doyle på 2023 Airlines-konferencen, der blev afholdt i Westminster, London, den 20. november 2023.

Airlines UK, brancheorganisationen for registrerede flyselskaber i Storbritannien, og Board of Airline Representatives (BAR) UK, brancheorganisationen for flyselskaber i Storbritannien, har tidligere givet udtryk for samme holdning.

De argumenterede for, at det er uretfærdigt at opkræve betaling fra passagerer, der er fritaget for visum, især dem, der ikke går gennem grænsekontrollen. Teknisk set krydser de ikke nogen grænser.

Hvorfor forbindelsesfly er afgørende for Heathrow lufthavn

Cirka halvdelen af trafikken i Heathrow for British Airways består af tilslutningsrejsende. Det gælder også forretningsfolk, som ikke har råd til forsinkelser i deres rejse.

Med UK ETA-implementeringen kan passagerer, der rejser gennem Londons travleste lufthavn, vælge mellemlandinger i Dubai eller Istanbul i stedet.

Passagerer, der bevæger sig mellem gates i en lufthavn uden at gå gennem grænsekontrollen, behøver normalt ikke at opfylde kravene på den tilsluttende destination.

Heathrow er også meget afhængig af tilslutningsfly for at opretholde en betydelig trafikmængde og dermed blive betragtet som en megahub. Det spiller en afgørende rolle for turisme og handel.

Uden det store antal tilslutningsfly ville rejsende fra London ikke have nem adgang til destinationer over hele verden.

Sådan fungerer Storbritanniens ETA-system

Den nye digitale rejsetilladelse er kun obligatorisk for udlændinge, der ikke behøver visum til korte besøg i Storbritannien. Det er borgere fra lande, der har visumfritagelsesstatus.

ETA er også påkrævet for rejsende, der er fritaget for visum, og som rejser i transit i Storbritannien, selvom de ikke behøver at gå gennem grænsekontrollen.

Hver britisk ETA-ansøgning koster £10, et lille gebyr sammenlignet med andre lignende rejsetilladelser fra andre lande. Visumfri rejsende skal ansøge om den digitale rejsetilladelse mindst tre dage før deres flyvning.

Eventuelle forsinkelser kan kun ske, hvis passagererne ikke får en ETA i forvejen. Flyselskaberne vil ikke tillade dem at gå ombord på deres fly til Storbritannien uden den rette rejsetilladelse.

Nogle ansøgninger kan også tage længere tid end tre dage. De fleste ansøgere, der venter længere, skyldes fejl i ansøgningen og andre problemer.

Men når passagererne har en ETA til Storbritannien, er den gyldig i to år. Indehaveren kan transitere i Londons Heathrow Lufthavn flere gange inden for ETA’ens gyldighedsperiode.

Rejsetilladelsen gemmes også digitalt i passet, så rejsende ikke behøver at medbringe en papirudskrift. Det er stadig UK Border Control, der har det sidste ord, når det gælder ETA-indehaverens indrejse i landet.

UK ETA, ETIAS og rejsende i transit

ETA-systemet har til formål at forbedre grænsesikkerheden ved at give den britiske regering mulighed for at logge og forhåndsscreene rejsende. Det forhindrer personer, der udgør en sikkerhedstrussel, i at rejse ind i landet.

Ifølge det britiske indenrigsministerium er et vigtigt aspekt for at nå dette mål at kræve ETA’er for transitrejsende. Det vil være med til at afholde folk fra at bruge tilslutningsfly til at omgå den korrekte visumansøgningsproces.

Den britiske regering har arbejdet tæt sammen med flyselskaber, maritime virksomheder og jernbaneudbydere for at sikre en effektiv implementering af systemet.

Passagerer, der kommer til eller fra Storbritannien, bør også holde sig informeret om alle relevante rejse- og immigrationspolitikker, der kan påvirke dem.

I 2025 vil Den Europæiske Union (EU) efter planen indføre et lignende system for rejsetilladelser, kendt som European Travel Information and Authorization System(ETIAS).

Dette krav vil også gælde for personer, der rejser visumfrit på korte ture eller i transit gennem Schengen-zonen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *