Derrys turistbureau understregede, at en ETA-fritagelse ( Electronic Travel Authorization ) for nordirske turister er afgørende for at promovere landet.
Visit Derrys administrerende direktør Odhran Dunn blev spurgt om de mulige konsekvenser af den nye ETA for Storbritannien (UK) på et møde i Business and Culture Committee den 16. april.
Derry er den næststørste by i Nordirland og den femtestørste på øen Irland.
Dunn sagde, at det ville blive en udfordring at promovere Nordirland som turistdestination og samtidig kommunikere den nye politik til turisterne.
“En masse internationale forretninger kommer via Dublin, så folk er måske ikke klar over, at man fra 2025 skal have en ETA,” siger Dunn ifølge Derry Journal.
Han tilføjede, at “besøgende måske beslutter sig for at stoppe ved grænsen og vende om”, når de indser, at ETA er endnu et krav og en ekstra omkostning.
Visit Derry-chefen sagde, at det er en “kæmpe bekymring” og “endnu en hindring for at rejse.”
Visit Derry slutter sig til Northern Ireland Tourism Alliance og opfordrer til ETA-fritagelser for nordirske turister fra Republikken Irland.
Alliancen havde foreslået ETA-fritagelser for turister, der besøger landet for korte ophold på op til en uge.
ETA’s potentielle indvirkning på turismen i Nordirland
ETA er et nyt digitalt rejsetilladelsessystem for rejsende, der kan besøge Storbritannien uden visum for korte ophold.
Det omfatter dem, der besøger landet på grund af turisme, for at møde familie og venner, tilladte forretningsaktiviteter og kortvarige studier på op til seks måneder.
ETA er også påkrævet for transit og dem, der kommer til landet for midlertidigt kreativt arbejde i op til tre måneder.
Det koster £10 pr. ansøgning og er gyldigt til flere besøg over to år, eller indtil det pas, det er knyttet til, udløber.
Mange nordirske embedsmænd har talt meget højt om ETA’s potentielt ødelæggende indvirkning på deres turismeøkonomi.
Det skyldes, at omkring 70 procent af de internationale turister, der besøger Nordirland, kommer fra Republikken Irland.
Nordirlands økonomiminister Connor Murphy udtrykte “stærk bekymring” for, at ETA ville resultere i, at Nordirland blev udelukket fra besøgsruter og rejsegrupper.
Murphy understregede, at“sømløse rejser over hele øen” med Republikken Irland er afgørende for Nordirlands turismeøkonomi.
Ian Snowden fra økonomiministeriet advarede også om den “reelle risiko” for, at ETA kunne afskrække turister fra at besøge Nordirland fra Republikken Irland.
Han tilføjede, at effektiv kommunikation om det nye ETA-krav vil hjælpe med at minimere dets indvirkning.
Causeway Coast and Glens Borough Council frygtede også, at ETA ville skabe en “stor barriere for vækst” i den nordirske turisme.
Den mener, at ETA “kan føre til et fald i antallet af internationale besøgende i Nordirland.”
At rejse til Nordirland med fly er en udfordring på grund af det begrænsede antal flyselskaber.
Derfor er Nordirlands uafhængige turister og gruppebesøgende meget afhængige af Dublins gateways.
Håndhævelse af ETA mellem Storbritannien og Irland
Den britiske regering har gentagne gange afvist ETA-undtagelser for turister, der besøger Nordirland via Republikken Irland.
En sådan undtagelse “underminerer vores bestræbelser på at styrke sikkerheden ved den britiske grænse og beskytte folk,” siger indenrigsministeriet.
Tom Pursglove, Storbritanniens minister for lovlig migration og grænser, sagde, at det “slår hul i hele konceptet.”
Simon Bond, senior director of Border Transformation hos UK Border Force, sagde dog, at det ville blive en udfordring at håndhæve ETA ved grænsen mellem Storbritannien og Irland.
Det indrømmede han under et møde med det britiske parlaments udvalg for justits- og indenrigsanliggender den 26. marts.
Storbritanniens Nordirland og Republikken Irland deler en åben landegrænse.
Der er ingen planer om at indføre rutinemæssig immigrationskontrol på grund af CTA-aftalen (Common Travel Area).
CTA tillader fri bevægelighed mellem Storbritannien, Irland, Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Tony Smith, tidligere generaldirektør for UK Border Force, nævnte dette potentielle smuthul under et separat møde med udvalget.
Han nævnte det hypotetiske scenarie, at nogen først rejser til Republikken Irland og derefter rejser ind i Storbritannien gennem Nordirland.
Bond svarede ikke, da han blev spurgt, om dette smuthul kunne bruges af nogen, der har til hensigt at true Storbritanniens nationale sikkerhed.
Tourism Ireland, det agentur, der promoverer Republikken Irland og det britiske Nordirland som feriedestination, rejste også et lignende scenarie.
Turister fra Republikken Irland kan ved et uheld krydse den åbne landegrænse til Nordirland uden at vide, at de har brug for en ETA. Det ville utilsigtet få dem til at overtræde immigrationslovgivningen.
Pursglove bemærkede, at indenrigsministeriet konstant reviderer sine ETA-politikker inden for rammerne af dets primære formål.
Han foreslog, at regeringen skulle bruge alle sine ressourcer på at kommunikere det nye ETA-krav til de berørte rejsende.
Ved at øge kendskabet til det nye ETA-system kan man reducere dets indvirkning som en barriere for grænseoverskridende turisme i Irland.