Storbritannien indrømmede for nylig, at landet ikke er forberedt på EU’s nye grænsekontrol, Entry/Exit System (EES).
Immigrationsminister Seema Malhotra sagde i en erklæring til Underhuset, at landet står over for udfordringer med at implementere EES, rapporterer The Telegraph.
Den nyvalgte regering er “ikke tilfreds med det forberedelsesniveau”, som den tidligere regering havde sat op.
Malhotra sagde: “Der er ikke gjort tilstrækkelige fremskridt med at sikre, at disse påvirkninger (såvel som andre potentielle påvirkninger) minimeres.”
Hun tilføjede, at der sandsynligvis vil opstå forstyrrelser, når EU’s nye grænsekontrol indføres senere på året.
For at forsøge at afhjælpe rejseforstyrrelser har Storbritannien bedt EU og medlemsstaterne om udvidede foranstaltninger.
Det inkluderer at bede franske grænsebetjente om at lempe på kontrollen af fingeraftryk for britiske rejsende, når der opstår lange køer i spidsbelastningsperioder.
Nye EU-grænsekontroller og forventede forsinkelser
Ind- og udrejsesystemet vil erstatte den nuværende metode med manuel stempling af pas ved EU’s ydre grænser.
Det vil bruge biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsgenkendelse, til at registrere ind- og udrejse af ikke-EU-borgere fra Schengen-området.
Det gælder også tredjelandsstatsborgere som f.eks. britiske rejsende og personer med visum til kortvarige ophold.
Dette system, som skal starte i november i år, har til formål at gøre grænseovergange mere sikre og effektive.
Alligevel forventes de nye EU-grænsekontroller at medføre betydelige forsinkelser på grund af den ekstra tid, som rejsende skal bruge på at registrere deres biometriske data.
Der forventes også lange køer ved travle grænseovergange som Dover havn og kanaltunnelen ved Folkestone.
Behandlingstiden for køretøjer kan øges betydeligt, da de rejsende skal ud af deres biler for at registrere sig eller afgive biometriske data.
En anden forventet flaskehals er Eurostar-terminalen på St. Pancras Station i London.
De tre grænseovergange mellem Storbritannien og EU ligger ved siden af hinanden. Det betyder, at franske grænsebetjente foretager immigrationskontrol af rejsende, før de forlader Storbritannien.
Den øgede behandlingstid på grund af ind- og udrejsesystemet kan føre til lange køer og rejseforstyrrelser, især i spidsbelastningsperioder.
En fleksibel tilgang til implementering af EES
Malhotra understregede, at regeringen træffer foranstaltninger for at forbedre forberedelserne til EES og minimere rejseforstyrrelser.
Dette omfatter forhandlinger med EU og medlemsstaterne om udvidede nødforanstaltninger, når køerne bliver for lange.
Et af tiltagene er at give franske grænsebetjente mulighed for at slække på kravet om scanning af fingeraftryk for britiske rejsende i travle perioder.
Franske grænsevagter kan tillade britiske statsborgere at krydse grænsen uden at tage fingeraftryk eller ansigtsscanning, når køerne er alt for lange.
Denne fleksibilitet i implementeringen af EU’s nye grænsekontrol vil være på plads i de første seks måneder, efter at ind- og udrejsesystemet er taget i brug.
Malhotra sagde, at regeringen går ind for at forlænge denne fleksibilitet ud over sommerferieperioden for at forhindre lange ventetider og forsinkelser.
Udvidelse af grænsekontrolzonen
Indenrigsministeriet har også annonceret ny lovgivning, som giver franske grænsevagter mulighed for at arbejde i en udvidet grænsekontrolzone i Dover havn, som BBC har rapporteret.
I øjeblikket er de franske grænsevagter begrænset til at udføre deres opgaver i den østlige del af havnen.
Med den nye lov vil de også kunne sprede sig og foretage kontroller i det vestlige område.
Embedsmænd i Dover Havn har udpeget den vestlige del til at håndtere nye EU-grænsekontroller specifikt for buspassagerer.
Denne udvidelse skal hjælpe med at styre strømmen af mennesker mere effektivt, især når EES træder i kraft.
Britiske og franske embedsmænd arbejder på at opdatere deres aftale om grænsekontrol, som vil muliggøre den udvidede kontrolzone i Dover havn.
Derudover har Getlink, der driver kanaltunnelen, investeret i betydelige infrastrukturopgraderinger, som f.eks. en ny overdækket gennemkørselsplads til EES-kontrol.
Eurostar har også investeret i flere EES-kiosker og er klar til at åbne op for pladsen i tilfælde af lange køer på grund af begrænset plads i St.
Andre tiltag for at mindske EES-forsinkelser
Det nye system er designet til at øge sikkerheden. Alligevel understregede Storbritanniens immigrationsminister, at det ikke skulle belaste rejsende unødigt eller forstyrre handel og turisme.
Yderligere foranstaltninger for at minimere og håndtere forventede forsinkelser omfatter ansættelse af mere grænsepersonale.
På samme måde har den britiske regering planer om at opgradere infrastrukturen ved vigtige grænseovergange for at imødekomme de nye EU-grænsekontroller.
Den overvejer også en trinvis implementering af ind- og udrejsesystemet for at løse eventuelle problemer, før systemet bliver fuldt operationelt.
Det vil gøre det muligt for embedsmænd at identificere og løse problemer på en kontrolleret måde og minimere forstyrrelser, når systemet går i drift.
Den britiske regering forbereder også omfattende kommunikation for at øge bevidstheden blandt de rejsende i Storbritannien.
En undersøgelse fra det britiske transportministerium viste, at mere end halvdelen af de voksne briter stadig ikke kendte til EES-systemet.
Undersøgelsen viste også, at EU’s nye grænsekontrol kan forhindre briterne i at besøge EU.
“Det er i både Storbritanniens og EU’s interesse at arbejde sammen om vores fælles mål for at sikre, at vi opretholder sikre grænser, samtidig med at vi minimerer eventuelle forstyrrelser forårsaget af EES,” sagde Malhotra.
Flere bekymringer om EU’s nye grænsekontrol
Rejsebranchen, som allerede er påvirket af Brexit og pandemien, er på vagt over for flere forstyrrelser, som kan påvirke rejser og turisme.
Brancheeksperter har også udtrykt bekymring for, om infrastrukturen og personalet er klar til at håndtere de nye krav.
Der har været opfordringer til at udskyde implementeringen af ind- og udrejsesystemet til begyndelsen af 2025 for at give Storbritannien og EU mulighed for at forberede sig.
International Air Transport Association havde udtrykt bekymring for, at regionale, mindre EU-lufthavne stadig ikke er klar til EES.
EES-mobilappen, der skal hjælpe med at undgå lange køer ved grænsen, vil ikke være klar til oktober.
Der er stadig intet nyt om, hvorvidt det vil være tilgængeligt for rejsende inden den nye, udskudte EES-lanceringsdato i november.
Rejsende rådes til at holde sig orienteret om de nye krav og planlægge deres rejser i overensstemmelse hermed for at undgå potentielle forsinkelser.