Formanden for International Border Management and Technologies Association (IBMATA) udtrykte bekymring over den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA).
Ifølge en rapport fra Holyrood delte Tony Smith, tidligere generaldirektør for Storbritanniens grænsekontrol, sin ekspertudtalelse om ETA’s risici og mulige sårbarheder.
På et møde med det britiske parlaments udvalg for retlige og indre anliggender den 5. marts 2024 efterlyste Smith mere gennemsigtighed i, hvordan det nye digitale tilladelsessystem fungerer.
Han bad om en mere specifik oversigt over ETA-systemets risikoramme, som bestemmer, hvordan det tildeler eller afviser rejsetilladelser.
Den seneste tilgængelige statistik om ETA viste, at systemet modtog 12.190 ansøgninger og gav 12.076 tilladelser.
Det betyder, at fra oktober til december 2023, hvor systemet åbnede for statsborgere fra Qatar, blev der kun givet afslag på ETA til 114 ansøgere.
Den tidligere britiske grænsekontroldirektør advarede også om, at regeringen måske er “for afhængig” af data, der modtages elektronisk.
Han sagde, at teknologien ikke er fejlfri, og at computerprogrammers algoritmer stadig kan fungere dårligt og begå fejl.
Smith insisterede på, at der altid skal være “menneskelig indgriben”. En betjent skal altid tjekke, hvorfor systemet har markeret en ansøger, og om det er “tilstrækkeligt til at omstøde ETA’en”.
Han foreslog også, at den britiske regering investerer i et parallelt system for at sikre, at elektroniske systemer ikke bliver forstyrret eller manipuleret med.
Muligt smuthul i det fælles rejseområde
Smith påpegede et potentielt smuthul i Common Travel Area (CTA), hvor der ikke er nogen rutinemæssig immigrationskontrol.
Han nævnte det hypotetiske scenarie, at nogen først rejser til Republikken Irland og derefter rejser ind i Storbritannien gennem Nordirland, hvor landegrænsen er åben og ikke kræver en ETA.
CTA’s medlemmer omfatter Storbritannien, Republikken Irland, Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Borgere i disse territorier kan rejse frit inden for CTA og er fritaget for ETA-kravet.
Typisk udfører Storbritannien kun grænsekontrol ved en rejsendes første indrejse i CTA.
Men den forventes også at udføre efterretningsbaseret grænsekontrol af dem, der ankommer til Storbritannien fra CTA.
Forståelse af ETA-systemet
Den nye britiske ETA er en del af den britiske regerings nye grænseforvaltningssystem, som påvirker alle statsborgere uden visum.
Alle statsborgere uden visum, eller rejsende, der kan besøge Storbritannien uden visum, skal fremvise en ETA med rejsetilladelse, før de rejser til Storbritannien.
I øjeblikket er det kun udvalgte nationaliteter fra Golfregionen, der skal ansøge om og modtage en gyldig ETA, før de kan besøge Storbritannien.
Men den britiske regering forventer at håndhæve det for alle rejsende uden visum til Storbritannien inden årets udgang. Dette omfatter besøgende fra Den Europæiske Union (EU) og USA.
House of Lords Justice and Home Office Affairs Committee iværksatte for nylig en undersøgelse af de nye elektroniske grænsesystemer.
Ud over den britiske ETA tager undersøgelsen også fat på EU’s kommende Entry/Exit System (EES) og European Travel Information and Authorization System (ETIAS). ETIAS er EU’s svar på ETA.
EES vil blive udrullet i oktober 2024, mens ETIAS vil blive lanceret i midten af 2025.
Standarder for at holde en digital grænse sikker
IBMATA-formanden anerkendte det nye ETA-systems fordele ved at forbedre den britiske grænsesikkerhed og optimere grænsekontrolprocedurerne.
Smith sagde, at ETA-systemet gør det muligt for myndighederne at indsamle flere data om rejsende, før de ankommer til Storbritannien. Det strømliner effektivt grænsekontrollen.
Han foreslog tre kriterier for at opretholde sikre digitale grænser:
Den ene er at have en strategi med flere grænser. Det indebærer at indsamle alle mulige oplysninger og foretage så mange vurderinger som muligt, før en rejsende ankommer til Storbritannien.
Det andet er integreret grænseforvaltning, som indebærer håndtering og analyse af data indsamlet fra rejsende.
Den tredje er en pålidelig biometrisk og identitetsmæssig infrastruktur, der kan bekræfte de rejsendes identitet mere præcist.
Den tidligere britiske grænsekontroldirektør understregede også vigtigheden af en “god grænseflade mellem regeringen og luftfartssystemerne.”
Det vil tilskynde flyselskaber, der har investeret i teknologien, til at tilpasse sig lokale digitale systemer uden problemer.
Smith foreslog, at elektroniske grænseforvaltningssystemer potentielt kan erstatte pas og elektroniske pasporte til immigrationsprocedurer.
I fremtiden, sagde han, kan rejseindvandring og grænsekontrol blive overført til en mobilapp.