Den tidligere Independent Chief Inspector of Borders and Immigration (ICIBI) siger, at succesen med den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA) i høj grad afhænger af UK Border Force.
På et møde med House of Lords Committee of Justice and Home Affairs den 19. marts 2024 sagde David Neal, at ETA kunne gøre Storbritannien mere sikkert.
“Det kan det helt sikkert. Det fjerner for eksempel menneskelige fejl, som er en af de største uoverensstemmelser, så det må være en positiv ting,” siger han.
Den tidligere immigrationsvagthund tilføjede, at ETA i den britiske grænsestrategi for 2025 tegner en digital og automatiseret fremtid for rejser.
Neal sagde dog, at den britiske regering er nødt til at “styrke den menneskelige linje i den organisation, der understøtter teknologien.”
Baseret på hans rapporter er UK Border Force måske “ikke nødvendigvis udstyret til at give det digitale svar til at afbøde nogle af risiciene.”
Han understregede, at “hvis der ikke er nogen afhjælpende foranstaltninger på plads, vil grænsen altid være sårbar.”
Neal sagde, at personaleledelse og lederskab er afgørende for ETA og effektivt hjælper med at sikre Storbritanniens grænser.
Border Force bør forstå teknologien
Alexander Downer, formand for Policy Exchange og tidligere udenrigsminister i Australien, havde en lignende holdning.
På et separat møde med udvalget den 12. marts 2024 sagde Downer, at det er afgørende at gøre det lettere for mennesker og varer at komme ind og ud af Storbritannien.
“Jeg tror helt sikkert, at brugen af teknologi og effektiv og hurtig indførelse af teknologi i Border Force er fremtiden,” sagde forfatteren til en uafhængig gennemgang af Border Force i 2022.
Han påpegede, at grænsestyrken ikke udvikler teknologien, men kun indkøber og bruger den.
Men, sagde Downer, “Border Force-betjente bliver nødt til at forstå teknologien.”
“De bliver nødt til at vide, hvordan det hele fungerer, og hvad de skal gøre, hvis det holder op med at fungere,” sagde han om digitale teknologier som ansigtsgenkendelse.
Med ETA, sagde han, “har du måske ikke brug for så mange grænsebetjente, men de skal være mere teknologisk og digitalt kvalificerede.”
Downer bemærkede også problemer med personale og indkøb i indenrigsministeriet, som fører tilsyn med grænsestyrken.
Han sagde, at indenrigsministeriet også skal være “teknologivenligt og villigt til at indføre ny teknologi.”
Formanden for Policy Exchange erkendte, at teknologi har risici.
Men det kan tage tid, og hvis det virker, vil folk og varer komme hurtigere ind i Storbritannien, “hvilket sparer en masse penge og bekymringer.”
Beskyldninger om ineffektivitet i grænsestyrkerne
For et par måneder siden blev Neal fyret for at offentliggøre sine upublicerede rapporter uden indenrigsministeriets godkendelse.
I sine rapporter påpegede han de britiske grænsemyndigheders utilstrækkelige screening af passagerer på forretningsfly i London City Airport.
Den tidligere ICIBI fremhævede også distraktioner og stress blandt grænsebetjente og den inkonsekvente indsættelse af Border Force-ressourcer i andre lufthavne.
Neal bemærkede manglen på kommunikationsudstyr til grænsebetjente, der betjener elektroniske pasporte (eGates), hvilket fører til ubemandede grænseposter.
Hans beskyldninger har vakt bekymring for effektiviteten af Storbritanniens sikkerhedsforanstaltninger i lufthavne og andre indrejsesteder.
Indenrigsministeriet svarede i en erklæring, at Neals rapport er “ukorrekt i sin konklusion om, at der er en betydelig risiko for sikkerheden.”
Den tilføjede også, at der var truffet afhjælpende foranstaltninger for at sikre, at de korrekte processer og registreringer blev fulgt.
Desuden har indenrigsministeriet fremlagt en liste over igangværende aktiviteter, der adresserer trusler fra generel luftfart eller ikke-kommercielle flyvninger.
Det omfatter reduktion af flyvepladser, udvikling af en digital tjeneste til indberetning af general aviation report (GAR) og advance passenger information (API) samt uddannelsespakker til frontlinjepersonale.
Border Force havde opfordret fly- og fastbaseoperatører til at forberede sig på at overholde den nye ETA-ordning.
Indenrigsministeriet oplevede databaseproblemer
Downer nævnte også risikoen ved at forlade sig på andre landes databaser for at screene sine borgere, der kommer til Storbritannien.
Et eksempel på risikoen kan ligne den, som indenrigsministeriet står over for nu.
Mere end 76.000 personer havde forkerte oplysninger i Home Office’s immigrationsdatabase, hvilket viste sammenblandede eller fusionerede data i databasen.
Denne database, kendt som Person Centric Data Platform (PCDP), gemmer oplysninger om 177 millioner mennesker.
PCDP sporer en migrants historik med britiske immigrationssystemer, herunder visumansøgninger og biometriske data.
Oplysningerne bruges i Atlas-systemet, som sagsbehandlere, Border Force-embedsmænd og andre online-systemer har adgang til for at dokumentere immigrationsstatus.
Fejl i databasesystemet kan føre til problemer med at bevise retten til at arbejde, leje en bolig eller få adgang til gratis NHS behandling.
Information Commissioner’s Office undersøger mulige brud på datasikkerheden.