Det britiske parlaments House of Lords Justice and Home Affairs Committee har iværksat en undersøgelse af de nye elektroniske grænseforvaltningssystemer.
Disse omfatter Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA), samt Entry/Exit System (EES) og European Travel Information and Authorization System (ETIAS) i Den Europæiske Union (EU).
EES er EU’s nye automatiserede biometriske system til registrering af ikke-EU-rejsendes ind- og udrejse i Schengen-området.
ETA og ETIAS er digitale rejsetilladelser til alle statsborgere uden visum, der besøger henholdsvis Storbritannien og Schengen-området.
Som det fremgår af en pressemeddelelse, accepterer udvalget nu skriftlig dokumentation fra interesserede enkeltpersoner og organisationer.
De, der ønsker at indsende skriftlig dokumentation om elektroniske grænseforvaltningssystemer, skal gøre det senest den 14. marts 2024.
Den 27. februar 2024 hørte udvalget mundtlig dokumentation på et møde med jernbaneselskaberne Eurostar og GetLink samt Port of Dover.
Den vil også høre mere mundtlig dokumentation fra de berørte parter den 5. og 12. marts.
Mål for undersøgelsen af de nye grænseforvaltningssystemer
Udvalget for retlige og indre anliggender har til formål at forstå “den globale tendens til elektroniske rejsetilladelsesordninger, og hvordan Storbritanniens version kan sammenlignes med andre.”
“Vi ønsker at finde ud af, hvad Storbritannien vil få ud af [ETA] -ordningen, og om det er muligt at forbedre grænsesikkerheden på en måde, der ikke er til gene for lovlydige rejsende,” siger Lord Foster of Bath, formand for udvalget.
Den britiske regering planlægger at implementere den nye britiske ETA-ordning for alle nationaliteter uden visum, herunder EU-borgere, inden 2024.
I øjeblikket er det kun rejsende fra Gulf Cooperation Council (GCC)-staterne og Jordan, der skal have en ETA for at rejse til Storbritannien.
Da udvalget tidligere undersøgte EU’s nye grænseforvaltningsplaner i 2021, gav det udtryk for logistiske bekymringer og politiske vanskeligheder.
Siden da har både EES og ETIAS udskudt deres udrulningsdatoer flere gange. EES er nu planlagt til at blive introduceret i oktober 2024, og ETIAS i midten af 2025.
Lord Foster fortalte: “Vi vil gerne finde ud af, om Storbritannien nu er bedre forberedt – og hvem der er ansvarlig for at fremme den generelle offentlige bevidsthed.”
Udvalget ønsker også at analysere interoperabiliteten mellem ETA, EES og ETIAS, og hvordan de vil påvirke rejsende, der krydser grænserne mellem Storbritannien og EU.
Global indsigt i ETA og hvordan det påvirker rejser
UK’s ETA og EU’s ETIAS kan sammenlignes med USA’s Electronic System for Travel Authorization (ESTA), Canadas Electronic Travel Authorization (eTA) og Australiens ETA.
Udvalget søger at samle indsigt og lære af andre landes erfaringer med digitale grænseforvaltningssystemer.
Den har også til formål at afdække potentielle risici, svagheder i implementeringen, effekter på rejsende og langsigtet styring.
Det kan også afsløre, hvordan ETA passer ind i den britiske regerings langsigtede strategi for digitale grænser.
ETA og den fælles rejseaftale
At studere effekten af grænseforvaltningssystemer betyder også at forstå, hvordan de påvirker de rejsende.
Det gælder også dem, der er blevet nægtet ETA, og dem med dobbelt statsborgerskab, der rejser mellem lande med ETA-krav.
En anden er at undersøge, hvordan ETA-systemerne påvirker rejser inden for det fælles rejseområde (CTA).
CTA omfatter Storbritannien, Republikken Irland og kronbesiddelserne Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Irske statsborgere og borgere fra kronbesiddelser behøver ikke en ETA for at besøge Storbritannien.
Det skyldes CTA-aftalen, som tillader borgerne at bevæge sig frit inden for CTA’s territorier.
Ikke-irske personer med lovligt ophold i Irland er også undtaget fra ETA-ordningen, hvis de opfylder alle tre betingelser.
Disse omfatter bevis for lovligt ophold i Irland, at man ikke behøver visum for at komme ind i Storbritannien, og at man kan rejse til Storbritannien via CTA.
Alligevel er der bekymring for, at ETA udgør en risiko for turismen i det britiske Nordirland.
Borgere uden visum, der besøger Nordirland via Republikken, skal have en ETA, før de krydser landegrænsen.
Det kan være en ekstra udgift og besvær, som gør, at turister vælger helt at undlade at besøge Nordirland.
Derudover kan turister, der krydser den åbne landegrænse mellem Irland og Nordirland, ubevidst overtræde immigrationslovgivningen, hvis de ikke har den obligatoriske ETA.
Fremme af bedre ETA-forståelse
Kendskab til de nye grænseforvaltningssystemer er afgørende for en vellykket og gnidningsløs implementering og for at mindske rejseforstyrrelser.
Udvalget er også åbent for råd om, hvordan den britiske regering kan øge kendskabet til det nye ETA-system. Det er fortsat en bekymring for de nordirske myndigheder og den britiske flyindustri.
Heathrow Airport og britiske flyselskaber som British Airways og Virgin Atlantic er bange for at miste transitpassagerer på grund af det nye ETA-krav.
Når den britiske ETA er fuldt implementeret, skal transitpassagerer have en ETA, uanset om de skal igennem grænsekontrollen eller ej.
Men i andre større lufthavne behøver transitpassagerer ikke at opfylde de lokale indrejsekrav, hvis de ikke skal gennem grænserne for at komme videre til deres destination.
Heathrow opererer omkring 25 millioner forbindelsesflyvninger årligt for at bringe rejsende til globale destinationer, der ikke tilbyder direkte flyvninger.
Det er en vigtig faktor for, at London er et stort globalt forbindelsesknudepunkt og kan miste sin status, hvis flere transitpassagerer vælger at mellemlande i andre lufthavne.
Britiske flyselskaber som British Airways er også meget afhængige af tilslutningsfly.
Forberedelse til EU’s nye grænseforvaltningssystemer
I sin nye undersøgelse af grænseforvaltningssystemer ønsker udvalget at forberede sig bedre på EU’s nye grænseordninger.
Den søger anbefalinger, herunder bredere spørgsmål vedrørende regeringens strategi for elektroniske grænser og indenrigsministeriets kapacitet.
Det britiske parlaments europæiske kontroludvalg har også for nylig set på EU’s EES og den britiske grænse.
Beviserne viste, at udrulningen af EES i høj grad ville hæmme rejser mellem Storbritannien og EU.
Embedsmænd havde advaret om, at EES kunne forårsage 14-timers forsinkelser i havnen i Dover og begrænse antallet af Eurostar-passagerer.
Disse problemer kan påvirke havne og togstationer, som stadig skal være tilstrækkeligt udstyret til at håndhæve EES.