Grænseovergangene fremskynder forberedelserne til lanceringen af EU’s nye ind- og udrejsesystem (EES).
Getlink, der driver Kanaltunnelen (tidligere Eurotunnel), installerer yderligere 224 EES-kiosker for at sikre en smidig og effektiv rejse .
Denne betydelige teknologiske opgradering er allerede i gang i Folkestone-terminalen som forberedelse til EES-udrulningen den 10. november.
Dette skridt er en del af en større indsats for at tilpasse sig EU’s nye grænsesystem, som vil påvirke rejserne betydeligt.
Hvad flere EES-kiosker betyder for rejsende
EES er et nyt automatiseret grænsekontrolsystem, som skal erstatte manuel stempling af pas ved EU’s ydre grænser.
Med det nye system skal rejsende uden for EU registrere biometriske data ved ind- og udrejse af EU.
De biometriske data, som omfatter fingeraftryksscanninger og ansigtsgenkendelsesbilleder, vil blive gemt i en central database.
EES har til formål at skærpe sikkerheden i hele Schengen-området. Det er designet til at hjælpe myndighederne med at identificere og spore personer, der rejser ind og ud af regionen.
Dette nye krav markerer en væsentlig ændring for dem, der krydser grænsen via Eurotunnelen.
Rejsende skal regne med ekstra tid til den første registrering af biometriske data, når EES rulles ud.
I henhold til EU-lovgivningen skal denne første biometriske registrering ske over for en EU-grænsebetjent.
De skal også være forberedt på at vente på, at de rejsende optager biometriske oplysninger, især i travle rejseperioder.
Specialdesignede EES-kiosker til rejsende i køretøjer
For at håndtere de nye krav til biometrisk kontrol har Getlink investeret i at installere 224 EES-kiosker i Folkestone i Storbritannien (UK).
Målet er at undgå eventuelle forsinkelser, der kan opstå som følge af de ekstra kontroller, som ind- og udrejsesystemet kræver.
Disse nye kiosker er designet til at behandle op til 2.000 passagerer eller omkring 700 køretøjer i timen.
De er specielt designet til at rumme rejsende i køretøjer i modsætning til de typiske kiosker i lufthavne, der er beregnet til fodgængere.
Denne designovervejelse var afgørende, da kanaltunnelen er en unik rejserute, hvor de fleste passagerer er i køretøjer snarere end til fods.
Getlink bemærkede, at de frivillige i testfasen fandt, at det biometriske udstyr var “moderne, hurtigt og nemt at bruge”.
Virksomheden understregede behovet for flere EES-kiosker for at minimere forsinkelser og sikre en smidig overgang til det nye system.
Ny infrastruktur skal forhindre lange køer
Getlink har også forbedret kørefaciliteterne ved Folkestone-terminalen og den franske grænseovergangsterminal i Coquelles betydeligt.
Den har færdiggjort bygningen af over 7.000 kvadratmeter nye overdækkede gennemkørselspladser for at give rejsende “beskyttelse i al slags vejr”.
Denne infrastruktur forventes at strømline trafikstrømmen og reducere eventuel overbelastning ved grænsen, når EES starter.
Virksomheden har også indført dynamisk skiltning og et intelligent system til tildeling af vognbaner i Folkestone.
Dette system arbejder sammen med de oplysninger, som passagererne giver, når de booker deres billetter.
Når man ankommer til check-in, aflæser et kamera bilens nummerplade og matcher den med de passagerdata, der er indtastet under bookingen.
Systemet dirigerer derefter køretøjet til den rigtige bane og guider de rejsende til de relevante kiosker baseret på deres status eller nationalitet.
Dette intelligente banetildelingssystem er afgørende for Getlinks strategi om at holde trafikken flydende gennem terminalerne.
Systemet reducerer flaskehalse ved at forsortere køretøjer og lede dem til den rigtige bane, især i spidsbelastningsperioder.
Målet er at sikre, at alle rejsende, uanset om de er hyppige pendlere eller lejlighedsvise turister, oplever minimale forstyrrelser, når EES starter.
Bekymringer om potentielle udfordringer
Installation af nye EES-kiosker og infrastruktur er et vigtigt skridt i forberedelserne til EES.
Alligevel er der en bredere bekymring for EES’ indvirkning på rejser gennem Eurotunnel og andre havne.
Bekymringen over muligheden for længere køer ved grænseovergangene er der stadig, selv efter flere forberedelser.
Den ekstra tid, der kræves for at indsamle biometriske data, kan bremse trafikstrømmen, især i spidsbelastningsperioder.
Da Eurotunnelen er en vigtig rute for både passagerer og gods, kan enhver forsinkelse have en afsmittende effekt.
Et par minutters ekstra behandlingstid for hver passager kan løbe op og påvirke tidsplanen, så de rejsende bliver frustrerede.
Der er også bekymring over den begrænsede tid, der er til rådighed til at teste det nye system.
Getlink har gennemført de første tests, men den egentlige test kommer, når EES er i fuld drift og behandler tusindvis af rejsende hver dag.
Enhver teknisk fejl eller ineffektivitet kan føre til betydelige forsinkelser, især i spidsbelastningsperioder.
EES vil kræve, at de rejsende er tålmodige og tilpasser sig nye procedurer, efterhånden som systemet finjusteres.
Finansiering og potentiel stigning i rejseomkostninger
Storbritannien har lovet 10,5 millioner pund i støtte til at hjælpe med at overholde EES og har afsat 3,5 millioner pund eksplicit til Kanaltunnelen.
Getlink vil bruge midlerne til at installere og teste den nye teknologi i sin britiske terminal og til at rekruttere og uddanne personale, som skal fokusere på at hjælpe EES-passagerer.
Siden begyndelsen af EES-forberedelserne har selskabet investeret mere end 70 millioner pund for at sikre, at de rejsende ikke oplever forsinkelser.
Alligevel er der bekymring for, at omkostningerne til vedligeholdelse og drift af de nye EES-kiosker og infrastruktur kan påvirke rejseomkostningerne.
Den fulde effekt af ind- og udrejsesystemet vil først stå klart, når systemet tages i brug i november.
Selv om alle forberedelser har til formål at sikre en smidig overgang, bør rejsende være forberedt på potentielle justeringer.