Storbritanniens nye elektroniske rejsetilladelse (ETA) bringer aftalen med den franske regering om skolerejser i fare.
Fra den 2. april 2025 skal alle europæiske statsborgere, herunder skolebørn fra Frankrig, sikre sig en ETA, før de rejser til Storbritannien.
Franske og andre europæiske besøgende kan begynde at ansøge om en ETA den 5. marts 2025.
Men et af de få krav til en ETA er et pas, og det er der ikke mange europæiske statsborgere, der har.
Dette krav er i direkte modstrid med bestemmelsen om kun at bruge ID-kort i den oprindelige aftale om skolerejser mellem Frankrig og Storbritannien.
Aftale om skolerejser mellem Frankrig og Storbritannien
I december 2023 indførte en aftale mellem de to lande nye regler for at lette rejsekravene for franske skolegrupper, der besøger Storbritannien.
I henhold til denne aftale kunne franske studerende rejse til Storbritannien med deres nationale ID-kort.
På den anden side kan elever fra lande uden for EU, der er indskrevet på franske skoler, deltage i disse ture uden at skulle have visum.
Denne ordning reducerede omkostningerne og papirarbejdet og ansporede til en stigning på 30 procent i franske skolebesøg i Storbritannien.
Det var et lovende opsving efter flere års Brexit-relateret tilbagegang. Alligevel truer Storbritanniens kommende ETA med at underminere succesen.
Det har skabt bekymring blandt franske undervisere og rejsearrangører, som frygter, at programmet kan blive afbrudt.
Bekymringer fra uddannelsesinstitutioner og franske skolerejsearrangører
Valérie Boned, formand for Les Entreprises du Voyage, en fransk rejsebranchegruppe, skrev til den britiske indenrigsminister Yvette Cooper.
Ifølge Financial Times bad Boned i sit brev indtrængende om klarhed over skolerejseprogrammets status og behovet for hurtig handling.
“Jo hurtigere det lykkes os at afklare situationen, jo mindre indflydelse vil det have på antallet af skolerejser i 2025,” skrev hun.
Hendes brev understregede det pres, som den nye ETA-ordning kunne lægge på planlægningen.
Det understregede også den reelle mulighed for, at franske skoler kunne vælge at aflyse rejser på grund af øgede logistiske byrder.
Fransklærere som Isabelle Regiani, der er lærer på Jean Jaurès Middle School i Sarreguemines, har udtrykt frustration.
Hun forklarede: “At kræve, at grupper af 15-årige teenagere under opsyn skal gennemgå ETA-processen for en kort tur til England, er det rene nonsens.”
Regina bemærkede, at mange af hendes kolleger plejede at arrangere dagsture til England, men at de overvejer det igen på grund af papirarbejdet.
“Vi håber inderligt, at den britiske regering vil genoverveje situationen,” tilføjede hun.
Uddannelsesmæssig og kulturel effekt af skolerejser
Programmet for skolerejser mellem Frankrig og Storbritannien har fået stor ros for sin rolle i at fremme kulturel og uddannelsesmæssig udveksling.
Siden aftalen i 2023 har tusindvis af franske studerende haft mulighed for at opleve Storbritanniens kultur.
De fik mulighed for at besøge britiske seværdigheder, deltage i sprogundervisning og opleve britisk kultur på første hånd.
Edward Hisbergues, direktør for PG Trips, en fransk udbyder af skolerejser, sagde, at det er “vigtigt” at opretholde programmet for at forhindre en nedgang i franske skolerejser til Storbritannien.
En PG Trips-undersøgelse viste, at over 75 procent af de franske lærere ville være mindre tilbøjelige til at arrangere skolerejser, hvis den britiske ETA komplicerede rejserne.
Franske embedsmænd har understreget programmets betydning som et afgørende led i plejen af de fransk-britiske relationer blandt de yngre generationer.
En talsmand for regeringen sagde: “Vi er i tæt kontakt med vores britiske kolleger, så det forbliver fuldt operationelt.”
Balance mellem sikkerhed og tilgængelighed
ETA-systemet er en del af Storbritanniens bredere initiativ til at modernisere og strømline grænsekontrollen.
Med ETA skal alle besøgende, der ikke er visumpligtige, registrere deres oplysninger og rejseplaner, før de ankommer til Storbritannien.
Det vil bidrage til at øge sikkerheden, da de rejsende vil blive screenet på forhånd, inden de ankommer til landet.
ETA-ansøgningen er designet til at være hurtig og kræver den rejsendes pas, personlige oplysninger, besvarelse af sikkerhedsspørgsmål og et gebyr.
Men obligatoriske pas til alle rejsende, inklusive børn, udgør en betydelig udfordring for franske skolegrupper, som typisk bruger ID-kort til at rejse med.
EU’s kommende nye grænsekontrolsystem, Entry/Exit System (EES), sigter mod at opnå lignende sikkerhedsmål.
Det vil erstatte manuel stempling af pas ved at registrere hver ind- og udrejse af ikke-EU-borgere ved hjælp af biometriske data.
EES-lanceringen er dog blevet advaret om, at den vil medføre lange forsinkelser i grænsebehandlingen, især i de indledende faser.
Det skyldes, at registreringen af fingeraftryk og ansigtsscanning er begrænset ved grænsen, og at det ikke er muligt at gøre det i forvejen.
Disse overlappende systemer har rejst spørgsmål om den generelle tilgængelighed og tiltrækningskraft af rejser til Storbritannien for europæiske besøgende.
Et muligt kompromis?
Med kun få måneder tilbage til ETA’s implementering afventer franske skoler og rejseorganisationer en beslutning fra det britiske indenrigsministerium.
Deltagere i den franske skolerejse kan få dispensation fra pas- og ETA-krav for at opretholde rejseaftalen.
En officiel undtagelse fra ETA-kravet er dog endnu ikke blevet bekræftet.
Nogle embedsmænd i den britiske regering har antydet, at det kan være muligt, hvis Frankrig og andre EU-lande kommer med en fælles anmodning.
Mens diskussionerne fortsætter, håber lærerne stadig, at den britiske regering vil genoverveje situationen.
Det fransk-britiske skolerejseprograms fremtid hænger i en tynd tråd, mens skoler og familier venter på en endelig beslutning.