Rejsende, der bruger Kanaltunnelen, vil ikke opleve lange køer, når Den Europæiske Unions (EU’s) nye ind- og udrejsesystem (EES) bliver indført.
Det garanterede den administrerende direktør for Getlink, Yann Leriche, under 30-års fejringen af åbningen af Kanaltunnelen den 7. maj.
Getlink (tidligere Eurotunnel) driver Kanaltunnelen, en undersøisk jernbanetunnel, der forbinder Folkestone i Kent, Storbritannien (UK), og Calais i Coquelles, Frankrig.
“Der vil ikke være nogen forsinkelse på motorvejen, intet. Det vil ske på en meget smidig måde,” siger Leriche til BBC.
Han forklarede, at de rejsende “blot vil [get] ud af deres bil, bruge et par minutter på deres kiosker og gå tilbage til deres bil og fortsætte deres rejse.”
Leriche sagde, at med EES-udrulningen ville det tage “fem til syv minutter ekstra” at krydse kanaltunnelen i forhold til den nuværende rejsetid.
Virksomheden har øget antallet af baner for at løse dette problem og sikre, at der ikke opstår forsinkelser eller lange køer.
Getlink planlægger også at ansætte og uddanne 140 ekstra medarbejdere til at hjælpe passagererne under EES-udrulningen.
Ifølge Actual News Magazine sagde Leriche, at EES-udrulningen “slet ikke bekymrer os”.
“Tværtimod ser vi det som en komplementær fordel ved at gøre det bedre end andre operatører,” sagde han.
Lange køer og forsinkelser under EES-udrulningen forventes
Ind- og udrejsesystemet vil påvirke både indehavere af visum til kortvarige ophold og visumfri rejsende som f.eks. britiske statsborgere.
Det vil kræve, at rejsende uden for EU registrerer biometriske data over for en grænsebetjent, første gang de besøger Schengen-området.
Ved efterfølgende besøg skal de registrere deres ind- og udrejse ved hjælp af ansigts- eller fingeraftryksscanning i stedet for stempling i passet.
Udrulningen af EES førte til advarsler om lange køer og forsinkelser ved grænserne mellem Storbritannien og EU, især ved de grænser, hvor der er kontrol ved siden af hinanden.
Dette omfatter grænseovergang ved kanaltunnelen, Dover havn og Londons St. Pancras Station.
Ved grænser med sidestillet kontrol udfører EU’s grænsebetjente immigrationskontrol, mens de rejsende stadig er i Storbritannien.
I havnen i Dover advarede embedsmænd om 14 timer lange forsinkelser. Passagererne skal stige ud af deres køretøjer for at registrere sig til EES.
De lokale myndigheder har også udtrykt bekymring for, at det vil forvandle deres veje til en parkeringsplads og påvirke livskvaliteten og økonomien.
High Speed 1 (HS1) havde antydet, at Eurostar ville blive tvunget til at begrænse antallet af passagerer for at undgå snørklede køer på St.
Getlinks infrastruktur og teknologi minimerer afbrydelser
Getlink har investeret 80 millioner euro i at forberede terminalerne i Coquelles og Folkestone til EES-udrulningen.
De har for nylig færdiggjort op førelsen af et overdækket drive-through-“forregistreringsområde” på deres Coquelles-terminal.
Den 7.000 kvadratmeter store infrastruktur gør det muligt for passagerer at indlevere pas og registrere ansigts- og fingeraftryksscanninger.
Hver drive-in-bås vil have to EES-kiosker til at gennemføre de nødvendige biometriske kontroller.
Operatøren af kanaltunnelen siger, at den kan rumme op til 60 personbiler på samme tid.
Virksomheden havde allerede installeret de første EES-kiosker. Resten af kioskerne vil blive installeret inden maj 2024.
På Getlinks Folkestone-terminal fortsætter arbejdet med at tilpasse den til EES-udrulningen frem til sommer.
EES-kioskerne på den britiske side vil blive installeret fra juli 2024.
Ud over gennemkørselspladser har Getlink også bygget en facilitet, så myndighederne kan se forhåndsregistreringszonen og parkeringsbåsene.
Panoramaudsigten og CCTV’erne vil hjælpe med at lette grænsekontrollen, som udføres af EU’s grænsevagter.
Leriches tillid til, at der ikke opstår lange køer eller forsinkelser ved Getlinks terminaler, skyldes også til dels kunstig intelligens.
Virksomheden brugte kunstig intelligens til at udføre detaljerede trafikflowanalyser under de nye systemer.
“Takket være det digitale, takket være vores teams daglige arbejde og takket være samarbejdet med de franske og britiske myndigheder har vi forberedt alt dette”, fortæller Leriche.
Flere opfordringer til at udskyde EES-udrulningen
EES er sat til at starte den 6. oktober 2024, men L’Union des Aéroports Français (UAF) afslørede, at det var blevet skubbet en måned senere.
På grund af teknologiske problemer udsatte EU udrulningen af EES fra den oprindelige dato i 2021 til september 2023.
Det blev flyttet til oktober 2024 for at undgå rejseforstyrrelser under de olympiske lege i Frankrig fra juli til september.
Men flere transport- og rejseansvarlige har opfordret EU til at udskyde EES-udrulningen, i det mindste indtil EES-appen er klar.
EU er ved at udvikle en app, der skal hjælpe rejsende med at registrere sig til ind- og udrejsesystemet på forhånd og væk fra grænsen.
Tom Pursglove fra det britiske indenrigsministerium bekræftede over for European Scrutiny Committee, hvad Eurostar-chefen Gwendoline Cazenave tidligere havde fortalt.
EES-appen vil ikke være klar i tide til EES-lanceringen senere på året. I stedet vil den blive gjort tilgængelig så hurtigt som muligt.
Alligevel står EU fast på sin udrulningsdato for EES i oktober, da det nye grænsekontrolsystem vil fungere uafhængigt af det.
Derudover vil EU-medlemslande ikke være forpligtet til at bruge det.
Transportminister Guy Opperman afslørede også, at EES-udrulningen vil have en seks måneders blød lanceringsperiode for at sikre en smidigere overgang og forhindre forsinkelser.