Immigrationsfirma udtaler sig om den sandsynlige effekt af ETA-afslag

| marts 21, 2024

Immigrationsadvokater udtrykte bekymring for, at den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA) ville påvirke forretningsrejsende til Storbritannien.

Sophie Barrett-Brown fra Laura Devine Immigration erkendte, at ETA er nyt, og at meget få besøgende i Storbritannien har brugt det.

Hun afslørede dog, at deres firma allerede havde modtaget mange tilbagemeldinger om mulige problemer med ETA-ansøgninger.

Barrett-Brown sagde til det britiske parlaments udvalg for retlige og indre anliggender den 12. marts 2024: “Der er bekymring for den indvirkning, det kan have på forretningsrejser.”

Det nye system kræver, at alle rejsende uden visum ansøger om og modtager deres ETA, før de rejser til Storbritannien.

Forretningsrejsende har bragt usikkerhed op om, hvorvidt deres ETA-ansøgninger vil blive godkendt eller afvist.

Personer, hvis ETA-ansøgning er blevet afvist, bør overveje at ansøge om et britisk visum.

“Der er mange problemer med visumruten for besøgende, som jeg tror vil blive mere udtalte som følge af dette, og det skal overvejes,” sagde Barrett-Brown.

At ansøge om et britisk visum er en mere kompleks proces. Det er dyrere og tager længere tid, da det tager mindst tre uger at få en afgørelse.

Det kan være et irritationsmoment for forretningsrejsende uden visum, som er vant til at besøge Storbritannien uden rejsetilladelser.

Mulige skævheder i ETA-afslag

For at ansøge om en ETA skal ansøgerne blot udfylde en formular, indsende et nyligt pasfoto, besvare sikkerhedsrelaterede spørgsmål og betale gebyret online.

Systemet vil automatisk krydsreferere ansøgerens oplysninger med flere sikkerhedsdatabaser for at afgøre, om vedkommende er ETA-berettiget.

Ansøgere uden straffeattest eller brud på immigrationslovgivningen kan modtage deres ETA inden for få timer.

Nogle ansøgninger kan dog tage mindst tre dage eller mere at behandle og nå frem til en afgørelse.

Det sker, når det automatiserede system afviser en ansøgning og kræver en manuel gennemgang af en menneskelig sagsbehandler.

Barrett-Brown fortalte: “Der er bekymringer med ethvert automatiseret system om forskellige former for bias, der kan være indbygget i den teknologi.”

Hun fortalte, at der også er bekymring for, hvordan menneskelige sagsbehandlere vil træffe beslutninger om bevillinger og afslag, selv med faste retningslinjer fra indenrigsministeriet.

Dette er afgørende for forretningsrejsende, fordi tidligere afslag kan påvirke fremtidige UK ETA- eller visumansøgninger.

Potentielt rigide og forvirrende sikkerhedsspørgsmål

Barrett-Brown sagde, at de forretningsrejsendes bekymringer over afvisninger har mere at gøre med egnethed end identitet.

Det kan være problematisk, afhængigt af hvordan ETA’s automatiserede system er programmeret.

Christi Hufford Jackson, immigrationsadvokat hos Laura Devine med speciale i amerikansk immigration, fremhævede, at det elektroniske system for rejsetilladelser (ESTA) er ufleksibelt og “meget sort-hvidt”.

ESTA er USA’s forhåndsgodkendte rejsetilladelse, der svarer til den britiske ETA.

Hufford Jackson delte nogle eksempler på stive og muligvis forvirrende spørgsmål i ESTA-ansøgningen.

Det drejer sig om lande, ansøgerne har besøgt, overstaying under pandemien eller kriminel fortid.

“Mange tror, at de fik en dom, da de var 20, men at den er udløbet og irrelevant, så de behøver ikke at oplyse det, når de faktisk gør,” forklarer hun.

Hun anbefalede, at ETA’s sikkerhedsspørgsmål var klare, og at der var plads til at præcisere svarene på disse spørgsmål.

Derudover foreslog Hufford Jacson, at processen “ikke bør være fuldt automatiseret”, da “den filtrerer folk fra, som ikke bør filtreres fra.”

Ingen ret til at appellere ETA-afslag

Ansøgere, der ved en fejl har sat kryds i det forkerte felt i deres ETA-ansøgning, kan ikke trække den tilbage, ændre eller rette den.

Hufford Jackson fortalte, at det er en af de mest almindelige fejl, firmaet støder på i forbindelse med ESTA-ansøgningen.

På trods af pop-up-advarsler afslørede hun, at mange ansøgere stadig ved en fejl afkrydser det forkerte felt.

Med ETA kan ansøgere kun appellere en automatiseret beslutning. Afslag gives dog af menneskelige sagsbehandlere efter manuel gennemgang af ansøgningen.

Det betyder, at der ikke er nogen ret til at appellere ETA-afslag. Ansøgere kan kun “udfordre det ved at lave en visumansøgning og tackle de problemer, der var i [the ETA application].” sagde Barret-Brown.

Hun tilføjede: “I sidste ende tager det lang tid og er også en dyr proces at gå rettens vej.”

Klarhed om grundlaget for ETA-afslag

På mødet i udvalget for retlige og indre anliggender påpegede Barret-Brown det “betydelige problem med den manglende gennemsigtighed.”

“Vi er bekymrede for, i hvor høj grad der under alle omstændigheder vil være klarhed over, hvad grundene til afslag er,” sagde Barret-Brown.

Hun forklarede, at den nuværende ETA-vejledning til sagsbehandlere ikke pålægger dem at give en fuld forklaring på årsagerne til afslaget.

Hufford Jackson bemærkede den samme vanskelighed og inkonsekvens med at fastslå årsagerne til afslag på ESTA.

På et separat møde med udvalget efterlyste den tidligere britiske grænsekontroldirektør Tony Smith også mere klarhed over , hvordan ETA-systemet fungerer.

Han bad om en mere specifik oversigt over ETA-systemets risikoramme, som bestemmer, hvordan det tildeler eller afviser rejsetilladelser.

Smith, der nu er formand for International Border Management and Technologies Association (IBMATA), understregede også, at teknologien stadig kan begå fejl.

Han understregede behovet for menneskelig indgriben og et parallelt system i tilfælde af, at det bliver forstyrret eller manipuleret.