Storbritanniens ETA-ordning skaber frygt for tab af arbejdspladser i turistbranchen

| oktober 14, 2024
Storbritanniens ETA-ordning skaber frygt for tab af arbejdspladser i turistbranchen
Billede venligst udlånt af Irina via Pixabay

Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA) har givet anledning til bekymring for jobsikkerheden i turistsektoren.

Virksomheder, der er afhængige af international turisme i det sydøstlige Storbritannien, har slået alarm over konsekvenserne.

Den britiske regering planlægger at udvide implementeringen af det nye digitale tilladelsessystem for rejsende uden visum i to faser med start i januar 2025.

Men mange frygter, at det vil skade den lokale økonomi, især turistjobs, ved at afskrække internationale besøgende.

Den britiske ETA: Hvad ændrer sig?

Den britiske ETA-ordning kræver, at rejsende, som i øjeblikket ikke har brug for visum, skal ansøge om tilladelse, før de rejser til Storbritannien.

Dette omfatter borgere fra europæiske lande, USA, Australien og andre lande med visumfritagelsesaftaler med Storbritannien.

ETA-ansøgninger koster £10, og rejsende skal indsende personlige oplysninger og pasoplysninger og besvare sikkerhedsspørgsmål online.

Det tager typisk tre dage at behandle og modtage en afgørelse på ansøgningen.

Når en ETA er godkendt, er den gyldig til flere besøg på op til seks måneder i løbet af to år, eller indtil det pas, den er knyttet til, udløber.

For ikke-europæiske besøgende kræves ETA for rejser, der starter 8. januar 2025, med ansøgningsfrist 27. november 2024.

Europæiske statsborgere skal bruge det fra den 2. april 2025, og ansøgningerne begynder den 5. marts.

De, der ikke kvalificerer sig til en ETA, skal ansøge om et britisk visum for at få lov til at rejse ind i landet.

Lokale turistvirksomheder advarer mod ETA-ordningen

Storbritanniens ETA-ordning skaber frygt for tab af arbejdspladser i turistbranchen
Billede af Graham Hobster fra Pixabay

BBC citerede flere lokale virksomheder i det sydøstlige England, som udtrykte bekymring for, at ETA-ordningen vil føre til tab af arbejdspladser.

Mange virksomheder har haft det svært efter Brexit, som i høj grad har påvirket rejser på tværs af grænserne fra det europæiske fastland.

Efter pandemien har den britiske regerings beslutning om at kræve, at EU-borgere skal rejse med et pas, bidraget til nedgangen i turisttrafikken.

Virksomhederne frygter, at ETA’s ekstra papirarbejde og gebyrer kan afskrække besøgende og føre til et betydeligt fald i antallet af besøgende.

Rektor Lee Shutler fra Hilderstone College sagde, at kravet om at have et pas i stedet for et ID-kort allerede afskrækker EU-studerende.

Tyske studerende fortalte BBC, at kun få har pas, og at det er lettere at rejse med et nationalt ID-kort til andre europæiske lande.

Annette Taylor, ejer og direktør for busselskabet Taylor Travel Ltd, opfordrede den britiske regering til at genoverveje ETA-ordningen for at forhindre yderligere tab af arbejdspladser.

Deirdre Wells, administrerende direktør for Visit Kent, understregede, at internationale studerende og fritidsrejsende er nøglen til regionens turisme.

Hun advarede om, at den nye ETA-ordning kunne blive “endnu en barriere” for besøgende og have en negativ indvirkning på lokale virksomheder.

Wells opfordrede regeringen til at yde mere støtte til virksomheder, der er berørt af ændringerne.

Mange understregede behovet for at finde en balance mellem at sikre grænserne og sikre, at det ikke skader den vigtige turistindustri.

De fremhævede dette, da mange virksomheder stadig forsøger at komme sig over de økonomiske udfordringer i de sidste par år.

Flere potentielle konsekvenser af ETA-ordningen for den britiske økonomi

Det var ikke første gang, der var bekymring for, at ETA ville påvirke virksomheder negativt.

Heathrow Airport har gentagne gange opfordret den britiske regering til at ophæve ETA-kravet for transitrejsende.

Den advarede om, at ETA kunne tilskynde rejsende til at transitere i andre store europæiske lufthavne, som ikke kræver ekstra gebyrer eller tilladelse.

Det kan føre til et betydeligt fald i antallet af passagerer og tab af indtægter for lufthavnen.

Heathrow rapporterede et tab på 90.000 passagerer fra Golf-landene på grund af ETA-kravet siden november 2023 og februar 2024.

Dette tab af passagerer og indtægter påvirker hele turismens forsyningskæde – fra flyselskaber til hoteller og restauranter.

En analyse viser, at ordningen kan medføre økonomiske tab på op til 4 milliarder pund for den britiske økonomi.

Regeringen forsvarer ETA-ordning midt i udfordringer for turistindustrien

Storbritanniens ETA-ordning skaber frygt for tab af arbejdspladser i turistbranchen
Billede venligst udlånt af ha11ok via Pixabay

På trods af disse bekymringer sagde den britiske regering, at ETA-ordningen er vigtig for at øge sikkerheden og modernisere grænsekontrollen.

Systemet vil gøre det muligt for regeringen at spore rejsende uden visum og screene dem for at identificere potentielle trusler, før de ankommer.

ETA-ordningen har til formål at forbedre grænsesikkerheden og samtidig strømline rejser til Storbritannien i lighed med systemer i lande som USA og Canada.

Selv om det er kortsigtede udfordringer for virksomheder, der er afhængige af turisme, vil ETA’s langsigtede fordele opveje vanskelighederne.

Disse udfordringer kan ramme regioner, der er stærkt afhængige af turister fra nabolande som Frankrig, Tyskland og Holland, hårdt.

Selv om ETA’s ansøgningsgebyr på £10 kan virke lille, kan det hurtigt løbe op for familier eller hyppige rejsende.

Det ekstra krav før rejsen kan også afskrække rejsende, der tager på korte eller spontane ture til Storbritannien.

I takt med at Storbritannien går videre med ETA-udvidelsen, forbereder virksomhederne sig på potentielle tab af arbejdspladser og et fald i antallet af besøgende.

Lokale virksomhedsejere i en turistafhængig region søger mere støtte for at forhindre yderligere økonomisk nedgang.