Heathrow Lufthavn, en af verdens travleste lufthavne, mister passagerer på grund af Storbritanniens nye rejsekrav.
Den britiske elektroniske rejsetilladelse (UK ETA) har reduceret antallet af personer, der bruger lufthavnen til at skifte til andre fly, betydeligt.
Lufthavnen rapporterede for nylig, at den mistede omkring 90.000 transitpassagerer på flyvninger, der kræver, at de rejsende får en britisk ETA, ifølge The Guardian.
Dette omfatter rejsende fra syv lande: Qatar, Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE).
Tabet af passagerer har givet anledning til bekymring for, hvordan ETA kan påvirke Heathrow og Storbritanniens økonomi.
Heathrow Airport CEO Thomas Woldbye beskrev den britiske ETA-ordning som “ødelæggende for vores hubs konkurrenceevne”.
“Vi opfordrer regeringen til at genoverveje inddragelsen af transitpassagerer på airside,” understregede han.
“Hver eneste lille smule ekstra konkurrenceevne, som regeringen kan levere til luftfarten, vil hjælpe med at skabe vital vækst for hele den britiske økonomi,” tilføjede Woldbye.
I løbet af de første fire måneder af den britiske ETA-implementering havde Heathrow rapporteret om 19.000 færre transitpassagerer fra Qatar.
Hvordan den britiske ETA påvirker transitpassagerer
Den britiske regering indførte UK ETA som en del af sine bestræbelser på at styrke grænsesikkerheden og styre indvandringen bedre.
Målet er at sikre, at rejsende, der kommer ind i eller passerer gennem Storbritannien, bliver tilstrækkeligt screenet og kontrolleret, før de ankommer.
Programmet blev lanceret for qatarske statsborgere i november 2023. I februar 2024 omfattede det statsborgere fra andre lande i Gulf Cooperation Council (GCC) og Jordan.
Den britiske ETA-ordning kræver, at rejsende fra disse lande ansøger om og får rejsetilladelse før deres rejse.
Det koster £10 pr. ansøgning og gælder for flere korte rejser til Storbritannien på mindre end seks måneder i løbet af to år.
Det gælder for dem, der kommer til Storbritannien på grund af turisme, besøg hos familie og venner, tilladte forretningsaktiviteter og korte studier.
Transitpassagerer, der bare skal skifte fly i Heathrow eller andre britiske lufthavne, skal også have en britisk ETA.
Den britiske regering planlægger at implementere den britiske ETA-ordning for alle statsborgere uden visum inden udgangen af 2024.
Det betyder, at alle rejsende, der kan besøge Storbritannien uden visum, snart skal have en britisk ETA før deres rejse.
Det britiske ETA-krav for EU-, EØS- og schweiziske statsborgere vil efter sigende blive udskudt til begyndelsen af næste år.
Heathrows bekymringer over den britiske ETA-ordning
Embedsmænd i Heathrow er meget bekymrede over ETA’s indvirkning på lufthavnens drift.
Lufthavnen støtter målet om at sikre landets grænser, men siger, at transitpassagerer skal være undtaget.
Heathrow Airport CEO Woldbye havde gentagne gange bedt den britiske regering om at genoverveje den britiske ETA-ordning for transitpassagerer.
Woldbye og andre lufttransportorganisationer mener, at kravet om, at transferpassagerer skal have en britisk ETA, reducerer lufthavnenes konkurrenceevne betydeligt.
De argumenterede for, at ordningen kan tvinge passagerer til at transitere i andre lufthavne, der ikke kræver et ekstra gebyr.
Transitpassagerer, især transitpassagerer på flysiden eller dem, der ikke skal gennem grænsekontrollen, bør ikke opkræves ekstra.
Faldet i transitpassagerer er et stort tab for Heathrow, som er stærkt afhængig af transfer for at bevare sin status som knudepunkt.
Det kan også betyde tab for britiske flyselskaber som British Airways og andre, der er afhængige af transitpassagerernes indtægter.
Hvis færre mennesker bruger Heathrow som mellemlanding, kan det have en afsmittende effekt på hele den britiske økonomi.
Passagertallet i Heathrow Lufthavn vokser stadig
På trods af faldet i transferpassagerer oplever Heathrow stadig en samlet vækst i antallet af passagerer.
I juli 2024 betjente lufthavnen næsten otte millioner passagerer, en stigning på 4,2 procent i forhold til samme måned sidste år.
Denne vækst har gjort Heathrow til den travleste lufthavn i Europa i første halvdel af 2024.
Den overhalede andre store europæiske lufthavne som Amsterdam Schiphol, Frankfurt og Paris Charles de Gaulle.
“Vi slog passagerrekord næsten hver eneste dag,” sagde Heathrows administrerende direktør Woldbye.
Heathrow satte nye ugentlige rekorder med over 1,8 millioner passagerer, der passerede gennem lufthavnen hver uge i tre på hinanden følgende uger.
Han sagde, at den er på vej til at nå et nyt “aldrig før set” mål om at betjene otte millioner passagerer på en måned.
Denne vækst viser, at Heathrow stadig er en vigtig aktør i den globale flytrafik, selv med de udfordringer, som ETA medfører.
Fremtiden for UK ETA for transitpassagerer
Den britiske regering har forsvaret ETA-ordningen og sagt, at den er nødvendig for landets sikkerhed.
De planlægger at udvide ordningen, hvilket kan påvirke endnu flere passagerer, som bruger Heathrow til at skifte til andre fly.
Heathrow og andre ledere i lufttransportbranchen presser på for at få ændret den britiske ETA-ordning.
De håber at kunne finde en balance mellem at holde landet sikkert og bevare Storbritanniens position som en topdestination for globale flyrejser.
Udfaldet af denne debat kan få vidtrækkende konsekvenser for Heathrows fremtidige rolle som en primær port til verden.