Fejl i den britiske ETA-ansøgning: Hvordan du undgår dem, og hvad du skal gøre for at løse dem

| januar 11, 2024
Billede venligst udlånt af jcomp via Freepik

Storbritannien (UK) er ved at implementere et nyt elektronisk rej setilladelsessystem (ETA) for besøgende statsborgere, der er fritaget for visum. Mens det er nemt at ansøge om den digitale rejsetilladelse, er der meget plads til fejl i ETA-ansøgningen.

Hvad kan der ske, hvis ansøgere begår fejl på den britiske ETA-ansøgningsformular? Kan man ændre eller trække en fejlagtig ETA-ansøgning tilbage?

Her er, hvad du skal vide for at sikre en problemfri ansøgningsproces.

Den britiske ETA og tidslinje for implementering

Den britiske ETA er en elektronisk rejsetilladelse, der er knyttet til en rejsendes pas uden visum. Det giver regeringen mulighed for at forhåndsscreene og identificere potentielle trusler, før de ankommer.

Alle visumfri besøgende skal ansøge om og betale for en ETA, før de rejser til Storbritannien på korte ture, i transit og under Creative Worker-visumet. Denne ansøgningsproces kan gennemføres online via den britiske regerings hjemmeside eller den britiske ETA-app.

ETA-ansøgningsprocessen kræver person- og pasoplysninger, ærlige svar på sikkerhedsspørgsmål og en betaling på £10 i ansøgningsgebyr.

Når det er udstedt, giver det mulighed for at rejse til Storbritannien flere gange i løbet af to år, eller indtil det pas, det er knyttet til, udløber, for besøg, der ikke overstiger seks måneder.

I øjeblikket skal statsborgere fra Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (ETA) allerede have en ETA.

Fra 8. januar 2025 skal ikke-europæiske statsborgere, der er fritaget for visum, have en ETA for at rejse til Storbritannien. Det gælder også rejsende fra USA, Canada, Australien og Japan, da der er åbnet for ansøgninger siden 27. november 2024.

Fra den 2. april 2025 skal alle visumfri besøgende, herunder europæiske statsborgere, men ikke irske statsborgere, have en ETA, før de rejser til Storbritannien. Indenrigsministeriet åbner for ETA-ansøgninger for denne gruppe den 5. marts 2025.

Almindelige fejl i en britisk ETA-ansøgning

Billede venligst udlånt af Freepik

Det kan gøres på 15 minutter at udfylde en ETA-ansøgningsformular. Men fordi det er nemt, er mange ansøgere tilbøjelige til at skynde sig eller overse ting. Men at indsende en ansøgning med fejl eller udeladelser kan føre til betydelige problemer.

Dobbeltkontrol af alle detaljer før indsendelse kan forhindre disse fejl. Her er nogle hyppige problemer, du skal holde øje med:

Stave- og grammatikfejl

Fejl i navne, adresser eller andre felter er almindelige, især for personer, der ikke har engelsk som modersmål. Mens mindre typografiske fejl kan blive overset, kan uforståelige svar føre til afvisning.

Forkerte pasoplysninger

Manglende omhu og opmærksomhed ved indtastning af pasnumre, udløbsdatoer eller fødselsdatoer er blandt de hyppigste problemer.

At skrive et pasnummer eller en udløbsdato ved en fejl skaber forvirring, og det samme gør udeladelse af tal eller bogstaver i adresser, fødselsdatoer, e-mailadresser osv.

Undlader at oplyse om mindre lovovertrædelser

Alvorligheden af forbrydelsen og dommen kan komplicere processen med at ansøge om en britisk ETA. Det er afgørende at oplyse om alle lovovertrædelser, selv mindre som fartbøder, da det kan blive tolket som bedrag, hvis man ikke gør det.

Gennemsigtighed er nøglen, så inkluder selv tilsyneladende irrelevante domme i ansøgningen.

Ufuldstændig visumhistorik

Alle tidligere visumproblemer eller immigrationsovertrædelser for et hvilket som helst land på et hvilket som helst tidspunkt skal oplyses. Myndighederne kan tjekke ansøgerens historik for eventuelle tidligere overtrædelser af visumreglerne. Eventuelle udeladelser vil sandsynligvis blive afsløret under behandlingen og kan resultere i et afslag.

Konsekvenser af fejl i en ETA-ansøgning

Fejl i en britisk ETA-ansøgning kan føre til to primære udfald – afvisning af ansøgningen eller fejlagtig godkendelse.

Afvisning eller afslag fra ETA

Væsentlige fejl, som forkerte pasnumre, vil resultere i en afvisning af ETA. Fejl i ETA-ansøgningen vil sandsynligvis mislykkes i identitetsverificeringen og blive markeret som forsøg på at omgå systemet.

Fejlagtig ETA-godkendelse

I sjældne tilfælde kan fejl gå ubemærket hen, og ETA’en bevilges. Ansøgere er forpligtet til at rapportere disse fejl, da undladelse af at gøre det kan resultere i, at ETA ‘en bliver annulleret eller tilbagekaldt senere.

Gentagen indsendelse af fejlagtige eller svigagtige oplysninger er en alvorlig overtrædelse af den britiske immigrationslovgivning. Konsekvenserne omfatter:

  • Automatisk afvisning af ETA-ansøgningen
  • Tilbagekaldelse af en godkendt ETA
  • Forbud mod at rejse ind i Storbritannien i op til 10 år
  • Mulig tilbageholdelse og deportation ved ankomst

Ansøgere, der er markeret for uærlighed, vil også blive gransket i fremtidige immigrationsprocesser.

Rettelse af fejl på en britisk ETA-ansøgning

Billede venligst udlånt af Racool_studio via Freepik

Når en britisk ETA-ansøgning er indsendt, er der ingen mulighed for at ændre eller trække den tilbage. Hvis ansøgere har mistanke om en fejl i deres indsendte ETA-ansøgning, skal de handle med det samme.

Typisk får ansøgere besked om, hvorfor deres ETA-ansøgning blev afvist. Hvis afslaget skyldes simple fejl, er det muligt at ansøge igen, udfylde ansøgningen korrekt og betale gebyret igen.

De kan også kontakte det britiske indenrigsministerium og straks underrette den afdeling, der er ansvarlig for at behandle ETA-ansøgninger.

Informer kontoret om, hvilken type fejl der er begået i ETA-ansøgningen. De vil være i stand til at instruere dig i, hvad du kan gøre som det næste.

Gennemsigtighed og hurtig handling kan vise ærlighed og øge sandsynligheden for et godt resultat.

Tips til en vellykket ETA-ansøgning

Det er ligetil at ansøge om en britisk ETA, men det er vigtigt at være opmærksom på detaljerne. Fejl kan føre til frustrerende forsinkelser, afslag eller endda juridiske konsekvenser.

Her er nogle tips til at udfylde en ETA-ansøgning.

  • Tag dig god tid: Selvom ansøgningen kan udfyldes på 15 minutter, skal du ikke skynde dig. Et par minutter ekstra til at dobbelttjekke kan spare dig for flere ugers forsinkelser senere.
  • Gennemgå grundigt: Gennemgå alle detaljer mindst to gange. Selv små tastefejl i navne, adresser eller numre kan give problemer.
  • Søg hjælp, hvis det er nødvendigt: Hvis engelsk ikke er dit modersmål, kan du overveje at bede en person, der taler flydende engelsk, om at læse din ansøgning igennem.

Ved at sikre, at alle oplysninger er korrekte og fuldstændige, kan du undgå unødvendige komplikationer og sikre en problemfri indrejse i Storbritannien.