Storbritanniens turistindustri havde et fantastisk år i 2023 og steg til at være den tredje mest indtjenende nation fra internationale rejsende.
Ifølge en rapport fra FN’s Verdensturismeorganisation (UNWTO) fik Storbritannien sidste år imponerende 58 milliarder pund (74 milliarder dollars) i turistindtægter.
Storbritannien steg til en tredjeplads fra en femteplads før pandemien i 2019.
Landet lå også på top 10-listen over de mest besøgte destinationer i verden.
Storbritannien og Nordirland modtog tilsammen over 51 millioner internationale ankomster.
Efter et par udfordrende år understreger Storbritanniens turismeopblomstring i 2023 landets fortsatte tiltrækningskraft som et globalt rejsehotspot.
Briterne ligger også på fjerdepladsen, når det gælder udgifter til turisme, og betaler 85 milliarder pund (110 milliarder dollars) på internationale ferier i 2023.
Andre topdestinationer og -indtjenere i 2023
Resten af de globale topplaceringer for mest besøgte lande og højestlønnede forblev stort set de samme som i de foregående år.
Frankrig konsoliderede sin position som verdens mest besøgte rejsemål sidste år.
Værten for de kommende olympiske lege bød svimlende 100 millioner udenlandske turister velkommen i 2023.
Spanien indtog andenpladsen med 85 millioner ankomster, efterfulgt af USA med 66 millioner.
I top fem ligger Italien, som modtog 57 millioner turister, og Tyrkiet med 55 millioner internationale turister.
Andre af de mest besøgte destinationer i top ti er Mexico, Storbritannien, Tyskland, Grækenland og Østrig.
Sammenlignet med før pandemien steg Storbritannien fra en tiendeplads til en syvendeplads, mens Grækenland steg fra en 13. til en niendeplads.
Resten af top ti, Italien, Tyrkiet, Mexico, Tyskland og Østrig, steg alle en plads i forhold til deres placering i 2019.
I mellemtiden fastholdt USA sin førsteplads i fortjeneste fra internationale besøgende og tjente £138 milliarder ($176 milliarder) i turistindtægter i 2023.
Spanien indtog andenpladsen med 72 milliarder pund (92 milliarder dollars) i indtjening fra international turisme.
Storbritanniens 58 milliarder pund (74 milliarder dollars) placerer landet foran Frankrigs 54 milliarder pund (69 milliarder dollars) på tredjepladsen og Italiens 44 milliarder pund (56 milliarder dollars) på femtepladsen.
Andre nationer, der tjente mest på international turisme, er De Forenede Arabiske Emirater (UAE), Tyrkiet, Australien, Canada, Japan, Tyskland, Saudi-Arabien, Macao (Kina), Indien og Mexico.
De mest udgiftstunge turister i 2023
På den anden side af ligningen brugte kinesiske turister mest på globale rejser i 2023.
Efterhånden som pandemirestriktionerne blev lempet, brugte de mere end 155 milliarder pund (196,5 milliarder dollars) på udlandsrejser end alle andre lande.
Amerikanske rejsende var de næststørste forbrugere af international turisme og brugte 155 milliarder pund (150 milliarder dollars) i udlandet.
Tredjepladsen indtages af Tyskland, hvis borgere brugte 88 milliarder pund (112 milliarder dollars).
Briterne lå på fjerdepladsen, mens franskmændene lå på femtepladsen med et forbrug på 88 milliarder pund (49 milliarder dollars) på international turisme.
De andre lande, der brugte flest penge, var Canada, Italien, Indien, Rusland, Sydkorea og Indien.
Indien sprang fra en 14. plads i 2019 til en 8. plads i 2023, mens Italien steg fra en 10. til en 7. plads.
International turisme i Storbritannien fortsætter med at stige
VisitBritain, Storbritanniens nationale turistbureau, rapporterede, at deres markedsføringsindsats og branchepartnerskaber i løbet af de sidste to år har givet pote.
Denne indsats har ført til, at internationale besøgende har brugt yderligere 1,26 milliarder pund (1,58 milliarder dollars) i hele landet.
Ifølge pressemeddelelsen har besøgende brugt 15 pund ekstra lokalt for hver 1 pund, der er investeret i at fremme britisk turisme.
VisitBritains prognose viser, at dette positive momentum fortsætter i 2024.
Den forudsiger, at de internationale besøgendes forbrug vil stige med fem procent i forhold til 2023 og nå op på 32,5 milliarder pund (40,7 milliarder dollars).
Der forventes 38,7 millioner internationale besøgende, hvilket er en stigning på to procent i forhold til 2023.
Over en tredjedel af briterne foretrækker indenlandske ferier frem for oversøiske rejser i det kommende år, hvilket indikerer en vedvarende høj efterspørgsel.
Nick de Bois, formand for British Tourist Authority, sagde, at den tocifrede vækst i gæsternes forbrug og den optimistiske prognose er fantastisk.
USA er fortsat Storbritanniens største og mest værdifulde turistmarked, som forventes at være 6,3 milliarder dollars værd for Storbritannien i 2024.
Britisk turisme vil også fokusere på Australien, GCC-landene (Gulf Cooperation Council) og de største europæiske markeder.
Men de Bois advarede også om, at tempoet i genopretningen af turismen efter pandemien var blevet langsommere.
Det skyldtes især den “hårde konkurrence” fra de europæiske naboer.
De Bois sagde i en pressemeddelelse, at Storbritannien “rangerer højt for sin historie og kulturarv og moderne kultur og sport.”
Det er dog ikke så kendt som en destination med “naturlig skønhed og oplevet velkomst”.
“For at imødegå dette fremmer VisitBritains internationale GREAT-kampagner Storbritanniens velkomst,” understregede de Bois.
Programmets mål er at “inspirere besøgende til at opdage mere, blive længere og skabe en følelse af, at det haster med at komme nu”, sagde han.
På vej op ad turisme-ranglisten
Flere faktorer bidrog til Storbritanniens stigende turisme i 2023.
Lempelsen af COVID-19-rejserestriktionerne har øget efterspørgslen fra vigtige britiske besøgsmarkeder som USA og Vesteuropa.
Derudover gjorde et svækket pund Storbritannien mere overkommeligt for rejsende.
Boomende trends som “set-jetting” har skabt interesse for at besøge optagelsessteder for populære serier.
UNWTO forudser, at de globale internationale turistankomster vil vende tilbage til niveauet før pandemien i 2024.
Storbritannien er godt positioneret til at udnytte den globale genopblomstring af turismen med sine berømte byer, historiske steder og naturlige skønhed.